Emme hyväksy Kemijärven Rautatieaseman alasajoa

Kommentoitu viesti

Jori Porspakka
Vieras

#38 Lopettamisuhan alla olevat asemien puolesta - yhteistyöhön !

24.12.2010 13:04

VR-johtoryhmä on päättänyt ahneudessaan sulkea (15.12-10) Iisalmi, Pietarsaari, Kemijärvi ja Jokelan asemat.
Tämän päätöksen toteutuminen (maaliskuu 2011) aiheuttaa asemien jääminen seisakkeiksi ilman mitään asemankaltaisia palveluja.
Kyseessä on tietoinen jatkumo, entisen valtionyhtiönpalvelujen leikkauksien sarjassa.

Kyseisiä toimenpiteitä suorittavat vallassa olevat "nykypäättäjät" joiden lopullisena päämääränä on kaikkien entisten valtionyhtiöiden palvelujen yksityistäminen.
Ja tätä asiaa ajavat oikeistopoliitikot, sekä myös EU.

On syytä aloittaa pikaisesti yhteistyö, asemien lopettamista vastaan koko Suomessa.
Adressit täyttyvät Jokelan aaseman puolesta n.1850 kpl nimiä, Kemijärvellä n. 860 kpl
TÄSTÄ ON HYVÄ JATKAA !!

Jori Porspakka
porspakka@pp.inet.fi

Vastaukset

Kalevi Kämäräinen
Vieras

#39 Re: Lopettamisuhan alla olevat asemien puolesta - yhteistyöhön !

2010-12-25 02:02:35

#38: Jori Porspakka - Lopettamisuhan alla olevat asemien puolesta - yhteistyöhön ! 

Kysymys ei ole pelkästään VR:n ahneudesta, vaan myös päättäjiemme kykenemättömyydestä ymmärtää asioita matkustajien kannalta kuten viestissä # 30 totean. Tässä suhteessa liikenneministerin puoluekannalla ei ole ollut merkitystä (eikä sitten millään muullakaan, koska järjestelmämme on ministeri- eikä eduskuntavetoinen).

Otan tässä esiin pari esimerkkiä, joiden pitäisi herättää kysymyksiä niin eduskunnassa kuin liikenneministerissäkin.
 
Terveisin Kalevi Kämäräinen
 
Britanniassa uutisoitiin viime kesänä, että Paddington (Lontoo) - Penzance Night Riviera -junan makuuvaunukapasiteettia on arkena nostettu 60:een ja viikonloppuna 75:een paikkaan (lisäksi junassa on kolme päivävaunua). Jos petikapasiteetin muuttaa meikäläisiksi makuuvaunuiksi, 60 paikkaa mahtuisi kahteen vanhaan siniseen ja 75 paikkaa kolmeen vanhaan sinisen vaunuun. Night Rivieran reittikin on kohtalaisen lyhyt; noin 500 kilometriä eli suunnilleen 100 kilometriä vähemmän kuin sisämaan yöjunan aikoinaan kulkema väli Turku - Joensuu.

http://www.bbc.co.uk/news/10501202
  
 
Oheisessa yöjunassa Berliini – Malmö on viisi ruotsalaista vaunua (eli vähemmän kuin Night Rivierassa), jotka on alunperin rakennettu 1950-luvulla. VR:mme taas väittää, että paljon nuoremmat ns. siniset vaunut kelpaisivat vain romuksi. 
 
 
 
Meillä pohjoiseen nykyisin kulkevat yöjunat ovat paljon pitempiä kuin ulkomaiset verrokkinsa ja VR kuitenkin valittelee omien yöjuniensa huonoa kannattavuutta. Lieköhän siis ongelmana junaliikennöitsijän toimintatavat eikä yöjunaliikennöinti ylipäätään? 
 
Yleinen valtakunnallinen kritiikki VR:n toimintaa kohtaan ei todellakaan olisi pahitteeksi.