Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Kommentoitu viesti

Matti Suopajärvi
Vieras

#416 Sosiaali- ja terveysltk Kokous 14.12.2010 / Pykälä 186

18.12.2010 12:48

Anteeksi syrjähyppy aiheesta ja kirjoitan tämän sangen pienellä perehtymisellä, mutta menkööt:

Torniolaakson Suojapirtti oli 19.8.2009 esittänyt Tornion kaupungille palveluidensa uudet hinnat kaupungille vuodeksi 2010 ja 2009. Hinnat luettavissa kaupungin www-sivuilta.

Korotus oli ollut kaupungille liikaa ja sopimus irtisanottiin. Järjestettiin kilpailutus ja legendaarinen "Ikäihmisten palvelujen ym. kilpailuttamistyöryhmä" touhuaa tarjouspyynnön. ( Kokous 14.12.2010 §186 )

Tarjouspyynnössä hinnan osuus ratkaisi 90 %. Laatupisteiden osuus 10%.

Entinen yrittäjä jäi kakkoseksi. ( Laatupisteissä uusi yrittäjä jäi toiseksi eikä saanut lainkaan pisteitä aiemmasta kokemuksesta tarjouspyynnön toimialalta.)

En tosiaan tunne asiaa tarkemmin, mutta ihmetyttääpä vaan miksi:

1. Vanhan palveluntuottajan tarjoushinnat oli jätetty www-sivuille kaikkien nähtäville.
2. Osuuko kilpailutettu palvelu "Ikäihmisten palvelujen ym. kilpailuttamistyöryhmä"-nimen alle. Ellei, niin rikottiinkohan taas kunta-lakia ja kaupungin hallintosääntöä.
3. Aiempi kokemus toimialalla toimimisesta ei vaikuttanut lopputulokseen lainkaan.

 

jep, jep...

 

Vastaukset

Outi Keinänen
Vieras

#417 Re: Sosiaali- ja terveysltk Kokous 14.12.2010 / Pykälä 186

2010-12-19 02:34:47

#416: Matti Suopajärvi - Sosiaali- ja terveysltk Kokous 14.12.2010 / Pykälä 186   

Omalla alallaan huippuyksikön eli Suojapirtin laadukas toiminta ei kelpaa Tornion kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnalle??? Miksi taas tällainen tulos?

Edelle rankattiin alalla vasta aloitteleva firma. Onko uudella firmalla riittävästi näyttöä toiminnasta vaikeimmissa ja vahvaa ammattitaitoa sekä kokemusta vaativissa päihdehuollon katkaisuhoidoissa?

Oliko uusi kilpailuttamiskierros "tilaustyö", kuten nyt on epäilyksiä ja huhuja liikkunut kaupungilla, ensimmäisen kilpailuttamiskierroksen hylkäyksen jälkeen? Vai millä perusteilla valittu firma tiesi alkaa laajentamaan ennakkoon tilojaan?

Suojapirtin tarjous hylättiin ensimmäisellä kilpailutuskierroksella. Muita tarjoajia ei silloin ollut. Oliko perusteita silti hylätä Suojapirtin tarjous? Uudelle kilpailuttamiskierrokselle lähdettäessä tarjouspyynnössä oleellisesti alennettiin palvelujen laatuvaatimuksia? Siksikö, että laatu oli Suojapirtin toiminnan vahvuus?

Tulee mieleen paljon kysymyksiä. Siis tämäkin palvelujen kilpailuttamisprosessi herättää tosi paljon ihmettelyä.  

Ilmeisesti omasta mielestään kilpailuttamistyöryhmä on saanut aikaan taas "hyvää tulosta"?

Kai nyt jotain näyttöä pitäisi ihmisten hoitoa järjestäviltä palveluntuottajilta vaatia ennakkoon? Eli kokemusta! Referenssejä! Oliko liian vaikeaa kilpailutuksessa huomioida ja pisteytyksellä arvostaa laadukasta päihdehuollon vaativien palvelujen sisältöä? Vai oliko kyse siitä, ettei taaskaan haluttu huomioida muuta kuin hinta?

Ajatella, että Tornion kaupunki ei arvosta omassa kunnassa olevia palveluntuottajia, jotka työllistävät melkoisen määrän torniolaisia. Minusta se on häpeällistä! 

Muut kunnat osaavat onneksi arvostaa Torniossa toimivan Suojapirtin hyvin laaja-alaista osaamista, hankkiessaan omille kuntalaisilleen palveluja siltä.  Suojapirtti on tuottanut RAY:n avustuksen ja ammattitaitoisten työntekijöidensä toimesta Tornion kaupungille myös ilmaispalveluja päiväkeskuksessa. Miten se toiminta huomioitiin lisäarvona? Suojapirtti osti aikanaan Tornion kaupungilta Kourilehdon vanhainkodin entisen kiinteistön, jonka peruskorjasi. Luulisi, ettei sekään ole vielä unohtunut? Yhdistys työllistää useita torniolaisia, jotka maksavat veronsa kaupunkiin. 

Tällainen menettely, joka on käyty Suojapirtin palvelujen kilpailuttamisessa, on jo ala-arvoista suhtautumista kaupungissa toimivaa paikallista palveluntuottajaa kohtaan. Tietääkseni Suojapirtinkään kanssa ei ole kyetty neuvottelemaan alunperinkään asianmukaisesti. Missähän se vika nyt on?

Suojapirtin ensimmäisellä kilpailuttamiskierroksella jättämä tarjous hylättiin ja toisella kierroksella laatupisteytys on aivan käsittämätön, vain 10%. Käytännössä ei siis mitään työn sisällön kehittämisen arvostusta, jota mm. Suojapirtti teki usean vuoden ajan omaa toimintamallia kehittäessään. Se malli sai myös valtakunnallista huomiota ja rahoitettiin projektirahoituksella. Lisäksi palvelujen sisältö heillä on muutoinkin monipuolista osaamista edellyttävää. 

Tällä menolla heitetään hukkaan vuosikymmenien kehitystyö ja työntekijöiden koulutuksen sekä kokemuksen arvostus näköjään kaikissa Tornion sosiaali- ja terveyspalveluissa, jotka kilpailutetaan. Se ei ole pitkällä aikavälillä tarkasteltuna kovin viisasta toimintaa. Pää tulee vetävän käteen ja häviäjinä ovat torniolaiset niin palvelujen tarvitsijat kuin veronmaksajat. 

Tämän lyhytnäköisemmäksi toiminta ja päätöksenteko ei voi enään mennä sosiaali- ja terveyspalvelujen kilpailuttamisprosessien hoitamisessa! Syy ei ole laissa, vaan sen tulkitsijoissa.