Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Kommentoitu viesti

Vieras

#610 Loistava Cesar Millan

20.02.2012 21:43

Suomeen on juurtunut kulttuuri (Kekkosen aikaansaannos) jossa viranomainen tai aiantuntija asemassa oleva voi perustettomasti sanoa mitä vain ja se on ainoa "totuus" ja sitä vastaan toimimista ei katsota hyvällä. Tässä tapauksessa SEY ry
http://www.sey.fi/elaintietoa/lemmikkielaimet/koira/seyn_kirje_live_nation_millanista/

On erikoista, että vaahdotaan häkkikanojen puolesta, kun suuri osa lemmikeistä joutuu luonnottoman ja sairauksia aiheuttavan kohtelun kohteeksi tavallisten, hyvää tarkoittavien ihmisten toimesta. Väärä ruoka ja ymmärtämätön eläimen käsittely ovat eläinrääkkäystä pahimmillaan. Ehkä eläimen omistaja pitäisi laittaa koirakouluun ja lääkitä, sillä koira on juuri sitä mitä isäntä opettaa tai jättää opettamatta.

Koiran inhimillistämisestähän johtuu suuri osa ongelmista. Ajatellan että koira loukkaantuu jos sen ei anna olla sohvalla tai koiran säikähtäessä jotain sitä aletaan lohduttamaan ym. ym. ym. Koira ja ihminen ovat eri lajeja, niin se vain on. Kuten Cesar itsekkin sanoo (kirjassaan) on aivan sama käyttääkö makupalalepertelyä vai rauhallista itsevarmaa energiaa kunhan hallitsee koiransa jokaisessa tilanteessa 24/7 ja pystyy rehellisesti itselleen myöntämään onko koira hallinnassa.

Käykää allekirjoittamassa http://www.adressit.com/vastine-seylle

Vastaukset

rebanetädi

#613 Re: Loistava Cesar Millan

2012-02-23 15:27:26

#610: - Loistava Cesar Millan

Näin se vähän tuntuu olevan. Jos menee lääkäriin eikä muista sanoa olevansa alan ihminen, erehtyy sanomaan, että mulla on ihan kuin infarktin oireet mutta..., niin jo keskeytetään närkästyneenä, koska tietyt sanat ovat alan koulutusta saaneiden erikoisoikeutta. Pitää muistaa pysyä lestissään ja kuvailla, mistä nyppii.. Energia, josta Cesar puhuu, ja jonka minä ymmärrän mielentilanani tai ilmapiirinä ympärilläni, jonka koira aistii tavalla tai toisella, on joillekin Cesarin vastustajille ärsyyntymisen aihe. Mikä se sellainen energia muka on? Ja sitä paitsi, eihän Cesar ole insinööri tai fyysikko edes.. Sanaa lauma ei myöskään tavallisen tallaajan ole suositeltavaa käyttää, koska pitää olla eläinten käyttäytymistieteen tutkinto tai pari, ennenkuin ymmärtää, mistä puhuu. Aivan kuin arjen käytössä tuolle sanalle ei saisi olla mitään käyttöä. Minulle lauma merkitsee muuta kuin tieteilijälle. Kurittomasti kutsun perhettänikin laumaksi, vaikka en osaa sanoa, kuka ensin syö ja kuka viimeksi, kun saaliin ääreen kokoonnumme, jak uka meistä on alfa, beeta jne. Kurista ei saa puhua, jos ei ole kasvatustieteilijä, mutta jos on kansatieteilijä, saa puhua siitä aidattuna väylänä laitumelta karjasuojaan, jolloin kuri tarkoitti turvaa pedoilta. Rangaistus tuntuu monille olevan kurin synonyymi, ja kun Cesar puhuu kurista, alkaa hirveä älämölö, vaikka hän itse toistaa toistamasta päästyään, että rangaistus ei johda mihinkään hyvään, se yleensä annetaan turhautuneena, äkäisenä tai tasapainottomassa tilassa, sen sijaan, että näytetään rauhallisena ja varmana koiralle rajat ja kiitetään oikeasta käytöksestä, näytetään koiralle turvallinen tie tasapainoiseen kanssakäymiseen ihmisen ja eläinten maailmassa.Ihmiset ovat kai aika paljon menettäneet puhekyvyn takia kykyä aistia toistensa "energioita", mutta ei toivottavasti ihan kokonaan. Minä ainakin olen huomaavinani joistakin ihmisistä huokuvan lämpöä ja rauhallisuutta, toisista taas pidätettyä ärtymystä jne. Koirat eivät puhu kieliä, joten tottakai niiden pitää olla ihmistä herkempiä aistimaan näitä asioita, jotkut aivan erityisen herkkiä, kuten olen huomannut elämäni varrella useiden koirien ystävyydestä nauttineena. Käytän sanaa ystävyys nyt kyllä aika hulppeasti väärin, sillä en tiedä, mitä mikäkin tiede siitä sanoo.

Koulutuksen ja kuntoutuksen eroista ei kannata edes yrittää aloittaa.. Mutta toistetaanpa nyt taas: Kun jotain on mennyt pieleen, Cesar auttaa koiraa kuntoutumaan kouluttamalla sen ihmistä näkemään asiat toisin ja näkemään itsensä toisin.