Turun kirjastokoulutuksen on jatkuttava

Kommentoitu viesti


Vieras

#10

08.02.2012 11:29

AMK:ien vastaukset OKM:n niiltä edellyttämiin supistuksiin ovat vakavalla tavalla uhkaamassa keskeistä osaa kirjastoalalle Suomessa annettavaa koulutusta, kun vastaavansuuntainen ehdotus on todennäköisesti tulossa myös Oulu seudun amk:sta ja koulutuspaikkoja on yhteensä vain 3. Suomalaisen kulttuurin kannalta ensiarvoisen merkittävän kirjastoalan koulutuksen laadukkaiksi kehitettyjä yksiköitä ei saa uhrata yksittäisten amk:jen "profilointihaaveiden" takia.

Vastaukset

Luuloja vai tietoja AMK:ssa?

#13 Alueen tarpeisiin, kyllä vai ei?

2012-02-08 17:25:26

#10: -  

Mitkä ovat Turun AMK:n lakkauttamisesityksen perustelut?

Rehtorin esitys on seuraava:

"Turun kaupungin valmistelussa on arvioitu kulttuurialan koulutuksen alueellista merkitystä, jolloin kirjasto- ja tietopalvelun koulutus on katsottu muuta kulttuurialan koulutusta vähemmän alueen tarpeisiin suuntautuneeksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö edellyttämä kulttuurialan koulutuksen huomattava vähentäminen voidaan saavuttaa lakkauttamalla ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavat kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmat."

Turun kaupunginkirjaston kirjastotoimenjohtajan mielipide siitä, onko KITI-koulutusohjelma suuntautunut alueen tarpeisiin:

"Hyvä ammattikorkeakoulun hallituksen jäsen

Alueen kirjastonjohtajat ovat huolestuneina ottaneet vastaan tiedon suunnitelmista lakkauttaa pienen mutta tehokkaan kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelma. Olemme huolestuneita alueen kirjastopalvelujen tulevaisuudesta.

Turun KITIn merkitys rekrytontilähteenä on kaikille alueen kirjastoille merkittävä ja opetuksen lopettaminen Turussa kirjastojen kannalta hyvin vahingollista. Jos ainoiksi suomenkielisen koulutuksen paikkakunniksi jäävät Oulu, Tampere ja Seinäjoki, Varsinais-Suomi ei pysty kilpailemaan pätevistä työntekijöistä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on jatkuvasti pulaa kirjastoalan ammattilaisista, koska siellä ei ole alan koulutusta.

Turun, Kaarinan ja Raision kirjastoihin on rekrytoitu KITIn toimintavuosikymmenen aikana vakinaiseen työsuhteeseen 45 sieltä valmistunutta. Lisäksi kaikissa kirjastoissa on KITIstä palkattua tilapäistä henkilökuntaa, sijaisia ja harjoittelijoita (esimerkiksi Turun kaupunginkirjastossa 14 vakinaisen lisäksi 14 määräaikaista/sijaista/viikonloppupäivystäjää). KITIn harjoittelijoiden, yhteistyöprojektien ja opinnäytetöiden merkitys on lisäksi erittäin suuri kirjastojen arkitoiminnassa ja kehittämistyössä. Yhteistyö KITIn kanssa on ollut tiivistä ja hedelmällistä.

Minulla ei ollut tilaisuutta kysyä asiaa kaikista varsinaissuomalaisista kirjastoista, mutta ammattikorkeakoulun omien tilastojen mukaan keskimäärin hiukan yli puolet valmistuneista sijoittuu Varsinais-Suomeen, luvut vaihtelevat vuodesta toiseen.

Itse olen kiinnittänyt huomiota KITIn jatkuvaan opetusmenetelmien kehittämiseen ja laajaan työelämäverkostoon. Olemme saaneet sieltä nuoria innostuneita työntekijöitä joilla on työvälineet hallinnassa, hyvät yhteistyötaidot ja rohkeutta tarttua muuttuviin tehtäviin. Myös KITIn maahanmuuttajakirjastonhoitajien koulutus on ollut Turun kannalta merkittävä. Sieltä valmistuneista 13 kirjastoammattilaisesta Turun kaupunginkirjastossa työskentelee 4.

Kirjastot ovat tärkeitä hyvinvoinnin, yhteiskunnan koheesion ja tasa-arvon edistäjiä. Tämä korostuu erityisesti silloin, kun syrjäytyminen uhkaa yhä useampaa. Kirjastot tavoittavat kolme neljännestä asukkaista, lapsista ja nuorista lähes jokaisen. Sitä kautta ne ovat tärkeitä koko alueen elinvoimaisuuden kannalta ja Turun suomenkielisellä kirjastoalan koulutuksella on suuri merkitys koko Varsinais-Suomelle."