SÄHKÖN SIIRTOHINTAA JA MUITA SIVUKULUJA ON ALENNETTAVA !
Kommentoitu viesti
Jyllinkosken toloppa |
#15 Direktiivi 2003/54/EY – 20 artikla 1 kohta24.03.2018 12:06Olisiko syytä tehdä kansalaisaloite? Perusteet: Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohdan mukaan ostettaessa pörssisähköä, voidaan käyttää myös kolmatta osapuolta sähkön toimittajana kuin verkonhaltijana olevaa Carunaa tai Eleniaa. Kolmannen osapuolen pääsy verkkoon purkaa monopolin ja luo kilpailua sähkönsiirtoon. Luin keväällä 2017 hallituksen esitystä joka koski kaasun-ja sähkönsiirron lakimuutosta ja jossa ehdotetaan verollista sähkönsiirron vuosittaista maksimikorotusta 15 prosenttia. Tämähän tarkoittaa sitä, että sähkön siirtohinta on viiden vuoden kuluttua kaksinkertaistunut ja kymmenen vuoden kuluttua nelinkertaistunut. Koko 15 prosentista on unohtunut pilkku välistä (1,5) varsinkin kun ajatellaan sitä, että itse tuotteen eli sähkön hinta on koko ajan ollut laskusuunnassa. Karunan karut tavat jo tuntien, tämä verkonhaltija tulee varmasti aina tekemään tuon maksimaalisen korotuksen vuosittain. Lisäksi esityksen sivulla 148 ihmetystä aiheuttaa tälläinen kohta, "Asiakasryhmä- kohtaisessa tarkastelussa asiakasryhmään kuuluvien yksittäisten asiakkaiden prosentuaaliset korotukset voisivat ylittää 15 prosenttia ilman, että korotus katsottaisiin tällaisten asiakkaiden osalta säännöksen vastaiseksi menettelyksi. Olosuhteita tai perusteita, jotka saattavat johtaa siihen, että korotus ylittää yksittäisten asiakkaiden osalta säännöksessä asetetun rajan, voisivat olla esimerkiksi asiakkaan poikkeuksellisen alhainen tai korkea sähkönkulutus asiakasryhmän määritelmään liittyvään keskimääräiseen sähkönkulutukseen verrattuna sekä asiakkaan kulutusprofiiliin huonosti soveltuva sähkönsiirto- tai sähkönjakelutuote tai sulakekoko." Tämähän on naurettavaa varsinkin kun kannustetaan säästämään energiaa ja hankkimaan sähkön kulutusta pienentäviä laitteita tai esim. aurinkopaneeleita, jolla ensisijaisesti voidaan korvata osittain ulkopuolelta ostettava energia. Ennen "sulakekoko", "sulakemaksu" käsitti kokonaan sähkönsiirron maksun ja sillä verkkoa uusittiin, korjattiin ja huollettiin. Siirryttäessä kilpailutettavaan sähkön hintaan, jostain tyhjästä nyhjäistiin sähkölle vielä " siirtomaksu" ylimääräiseksi kiusaksi. Toinen kohta sivulta 21 joka pisti silmään, tarkoittaa mielestäni sitä että "amerikkalaisten" monopoli on murrettavissa sähkön jakeluverkossa. Nykyisin EU:n lait menevät kansallisten lakien ylitse: "Yhteisön tuomioistuimen tuomio C-439/06 Yhteisön tuomioistuin on antanut vuonna 2008 ratkaisun asiassa C-439/06, jossa tuomioistuin tulkitsi toisen sähkömarkkinadirektiivin säännöksiä kolmannen osapuolen verkkoon pääsyn edellytyksistä. Tässä niin sanotussa Citiworks-tapauksessa sähkön toimittaja halusi toimittaa sähköä asiakkaalle, joka sijaitsi lentokenttäalueella. Saksan liittotasavallan lainsäädännön mukaan yksityisillä, pienillä jakeluverkoilla oli kuitenkin mahdollisuus hakea poikkeusta verkkoon pääsyn järjestämisestä. Alueella oli yksityinen, lentoaseman omistama ja operoima jakeluverkko, jolle oli myönnetty kyseinen poikkeus. Yhteisön tuomioistuimen ratkaisun mukaan kaikki verkot, riippumatta verkon koosta ja asiakastyypeistä, joilla siirretään sähköä asiakkaille ja jotka eivät ole siirtojännite- tai suurjänniteverkkoja, kuuluvat direktiivin 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohdan säännöksen soveltamisalaan ja ovat siten direktiivissä tarkoitettua sähkönjakeluverkkoa. Yhteisön tuomioistuimen mukaan Citiworks tapauksessa myyjällä tulee siis olla oikeus toimittaa sähköä lentokenttäverkossa olevalle asiakkaalle. Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohtaa on yhteisön tuomioistuimen mukaan tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jolla tietyt energiantoimitusverkkojen haltijat vapautetaan velvollisuudesta myöntää kolmansille osapuolille vapaa pääsy mainittuihin verkkoihin sillä perusteella, että nämä verkot sijaitsevat yhteenkuuluvalla yritysalueella ja palvelevat pääasiallisesti energian siirtämistä yrityksen sisällä ja siihen sidoksissa oleviin yrityksiin." www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170050.pdf Koska Direktiivi 2003/54/EY - 20 artikla 1 kohta menee yli kansallisen lain. Esimerkiksi jos ostan Seinäjoen energialta sähköä, niin voin käyttää sähkön siirrossa myös kolmatta osapuolta eli Seinäjoen energiaa Carunan hallitsemassa sähkönjakeluverkossa. Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohdan mukaan ostaessani pörssisähköä, voin käyttää myös kolmatta osapuolta sähkön toimittajana kuin verkon haltijana olevaa Carunaa. |
Vastaukset
Jyllinkosken toloppa |
#16 Re: Direktiivi 2003/54/EY – 20 artikla 1 kohta2018-03-24 12:30:15#15: Jyllinkosken toloppa - Direktiivi 2003/54/EY – 20 artikla 1 kohta Sähkön sisämarkkinat – Direktiivi 2003/54/EY – 20 artiklan 1 kohta – Kolmansien osapuolten vapaa pääsy sähkönsiirto- ja jakeluverkkoihin https://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/fi/ Hae asian numerolla: C-439/06 |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Adressi Salon sairaalan yöpäivystyksen säilyttämiseksi
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Pelastetaan Kuohun päiväkotikoulu - ja kylä!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Adressi Ylöjärven Karhen Ympäristökoulun säilyttämisen puolesta ja ehdotus yhteistyöhön
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
58568 Luotu: 27.09.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
5457 Luotu: 02.11.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
890 Luotu: 21.11.2024
Jyväskylän kaupunki ei saa luopua Nuorten taidetyöpajan tiloista
662 Luotu: 21.11.2024
Vetoomus Siuntion vuodeosaston ja Villa Charlottan toiminnan säilyttämisen puolesta Vädjan för bevarande av Sjundeå bäddavdelning och Villa Charlotta
658 Luotu: 17.11.2024
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
1061 Luotu: 13.11.2024
Suomen valtion on pyydettävä anteeksi Israelilta
4867 Luotu: 27.09.2024
Pelastetaan Vuorenmäen koulu – ja Artjärvi!
1057 Luotu: 05.11.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
2892 Luotu: 07.10.2024
Adressi Porlammin päiväkodin säilyttämisen puolesta
135 Luotu: 18.11.2024
Vaadimme Puistolanraitin koulun lapsille ja henkilöstölle turvalliset ja terveet koulutilat
397 Luotu: 01.11.2024
KEIJÄRVEN SUOJASTENLAHTI YLÖJÄRVELLÄ TULEE SUOJELLA, EI RAKENTAA
124 Luotu: 19.11.2024
Kehitysvammaisten lasten oppimateriaaleille on turvattava riittävä rahoitus
28481 Luotu: 08.10.2024
VAATIMUS POIKKEUSLUPIEN POISTAMISESTA KOKOMUUNNOSRISTEYTYSTEN OSALTA KARVANLAATUJEN SISÄLLÄ SML:n LIITTOKOKOUKSEEN
72 Luotu: 20.11.2024
Kolhon Metsomäen tuulivoimapuistolle edelleen EI
656 Luotu: 15.10.2024
Lykynlammen majan säilyttämisen puolesta
1096 Luotu: 08.10.2024
ADRESSI LAPINJÄRVEN TERVEYSASEMAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
381 Luotu: 07.11.2024
Helsinkiin tulee perustaa kansallinen kaupunkipuisto
886 Luotu: 15.05.2023
Opiskelijoiden tukien korotus/ Höja studerandes stöd
52 Luotu: 20.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
14994 Luotu: 15.07.2023