Adressi Seinäjoki–Jyväskylä –välisen taajamajunaliikenteen supistamista vastaan
Kommentoitu viesti
ihme touhua täällä Suomessa Vieras |
#115.09.2010 07:53- eikös Seinäjoki-Jyväskylä välillä ole edelleen kiluttavat raiteet? Jos rälläköisi ja hitsaisi puskusaumoihin pari hammaspalaa "sillaksi" niin loppuisi se. Miksei niin tehty jo sata vuotta sitten. Ja pikajunan vaunuista saisi yhä hiljaisempia siten, että (eteisen ja matkustamon välisiin) välioviin vaihtaisi harjasten tilalle kunnon tiivisteet. Junista (malleista riippumatta) ulospäin kantautuvaa melua puolestaan saisi merkittävästi vaimennettua peittämällä vähintään telien sivustat esim polyuretaanimatoilla, olisi se kaikin puolin parempi vaihtoehto kuin meluvallit ratojen varsilla. - pohjan kautta matkustamoihin tuleva melu vaimenisi samaten polyuretaanimatolla. Ja entäs sitten näitten vanhojen sinisten pikajunanvaunujen päällemaalaaminen nykyisellä vaaleanvihreän teemalla? Samoin veturit voisi maalata. Uuden kaluston hankkimista piiloviestinnällisesti perustellaan sillä että annetaan vanhan kaluston ruostua käsiin, miksi? Kyllähän vanhan kaluston saa pikkuinvestoinneilla päivitettyä eteenpäin aina sitä mukaa kun ilmenee tarvetta. No ei semmoisilla 220 km/h nopeuksiin päästä, mutta nopeuden kasvaessa myöskin junaonnettomuuksien riski ja vakavuusaste kertautuen kasvaa. Ei ole kukaan täällä Suomessa vielä unohtanut sorkkarautaa kiskoille mutta joku tenava senkin tempun vielä tekee. Sen jälkeen joko raiteet piikilanka-aidataan, asennetaan lämpökameroita tietyin välein tai sitten kehitetään joku lasersilmäinen puhdistusvaunu joka kulkee muutaman sata metriä ennen jokaista junaa - tai joku muu insinöörien taidonnäyte. Luulisin että piikkilanka-aidataan koska se voidaan markkinoida myös sillä ettei hirvet jää junan alle. Puolestaan mitä tulee siihen että lipunhinnoilla pyrittäisiin pitämään junien täyttöasteet aisoissa, niin päivittämällä vanhaa kalustoa ei lipunhintojen pitäminen korkeina olisi enää kovinkaan perusteltua, mutta matkustajamäärien kasvun voisi pitää hallinnassa samoin kuin nykyäänkin väliaikaisratkaisuina eli suositut junat on pilkottu kahteen perätysten matkaavaan junaan. Lipunhintojen pitäminen korkeina sillä verukkeella että korkeat hinnat kompensoivat verotuloja, ei ole ympäristön kannalta perusteltua, sillä edelleen matkan taittaminen yksinajona henkilöautolla meinaa olla junalippua edullisempaa. Junalippujen hintojen pitämistä korkealla vaativat myöskin bussikuskit bussiliikenteen kilpailukyvyn ylläpitämiseen vedoten. Mutta hetkinen, eihän edelleenkään bussilinjat olisi kannattavia ilman valtion tukea. Toisilla bussireiteistä syynä tähän harva asutus, toisilla taas se, että ajavat samoja reittejä kuin junat - hyvä ettei rinnakkain junan kanssa. Ja tästä valtion tuesta kaiketi johtuu sekin, että kannattaa omakotitalon kokoisella bussilla kuljettaa keskimäärin viittä maksavaa matkustajaa (sekä matkahuollon pakettilähetyksiä). Kun puolestaan ilman valtion tukea bussiliikenteelle, bussireitit - aivan kannattamattomimmatkin, sanoisin - ajettaisiin tilatakseilla kannattavuuden huidellessa kirkkaasti plussalla vaikka suositumpia välejä ajettaisiin useammalla perättäisellä tilataksilla: Bussien keskimääräinen polttoaineenkulutus on luokkaa 40 ltr/100km, tilatakseissa ja minibusseissa puhutaan 10-15 litrasta/100km. |
Vastaukset
Vieras Vieras |
#7 Re: kuinka tämä sinun kirjoituksesi liittyy junaliikenteen supistamiseen ko. rataosuudella?2010-09-17 14:26:01 |
Vieras Vieras |
#24 VIRHE adressissa2010-09-27 21:16:14#1: ihme touhua täällä Suomessa - Ei jyväskylästä 16.33 lähtevää vuoroa ole aiottu lopettaa, vaan 10.33 vuoro !!!!! |
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Kajaanin nälkäkuolemaan tuomitut linnut Linnanvirralla
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Lääkärin ja hoitajan vastaanotto säilytettävä Vähässäkyrössä
Henkilökohtainen anteeksipyyntö Israelilta ja Jumalalta
Vaadimme muutosta Suomen Israel-politiikkaan YK:ssa
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Sotiemme veteraanit linnanjuhliin 6.12.2024.
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
101488 Luotu: 27.09.2024
Vetoomus moottoripyöräkerhojen kieltämistä vastaan.
2710 Luotu: 01.12.2024
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
1808 Luotu: 12.12.2024
Säilytetään Kokkola-lisä!
1246 Luotu: 03.12.2024
Wanhojentanssit Mikkelin jäähallille
1240 Luotu: 27.12.2024
Kurun Hirsilinna säilytettävä
778 Luotu: 30.11.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
15806 Luotu: 15.07.2023
Vetoomus Keskolle Tarvasjoen K-kaupan vuoksi!
588 Luotu: 13.12.2024
Forssan sairaalan palvelut turvattava
3996 Luotu: 21.11.2024
Hollolan musiikkiluokkien tulevaisuus on turvattava!
507 Luotu: 13.12.2024
Kansalaisadressi Ei kaivosta Rautavaaralle
381 Luotu: 13.12.2024
Neitoperhon päiväkodin toimintaa jatkettava
371 Luotu: 18.12.2024
Kuttura – Repojoen tietä ei edelleenkään tarvita! / Guhtur – Riebanjoga geaidnu ii velge dárbbašuvvo!
6006 Luotu: 02.11.2024
Vaadimme raudanpuutteen tunnustamista sekä tasa-arvoista hoitoa
15859 Luotu: 20.10.2022
Säilyttäkää Bölen luonnonmetsä Kotimetsä 2 -alueella - Bevara Böles naturskog på Hemskog 2-området
354 Luotu: 01.12.2024
Lämmöt päälle Nälkälinnanmäen vanhaan kirjastoon!
333 Luotu: 02.12.2024
Keskuspuisto on luontoa ja ulkoilijoita varten! Ei ympäristön ja alueen pilaavaa likaisen lumen vastaanottopaikkaa Keskuspuistoon!
317 Luotu: 10.12.2024
Porvoolaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava ja kaupungin elinvoima säilytettävä!
3268 Luotu: 07.10.2024
Maksamaan saariston tiet kuntoon!
292 Luotu: 30.11.2024
Rajamäen koulun 6. luokkien hallinnollisuus alakouluun
289 Luotu: 06.12.2024