Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Kommentoitu viesti

tajunta

#529 Ajatuksia

04.12.2011 21:22

Sen kokemuksen myötä mikä minulla on Cesarin TV-ohjelmasta, en oikein kykene ymmärtämään, mistä tässä kohussa on kyse. Itse en näe Cesar Millania minään rääkkääjänä. En esimerkiksi muista koskaan nähneeni jaksoa, jossa olisi ollut käytössä sähkö-, piikki- tai kuristuspanta tai jokin muu aiemmin mainituista kuritusvälineistä. Ehken aivan käyttäisi Cesarin kohdalla sanaa nero, mutta kieltämättä hänen periaatteensa ovat mielenkiintoisia ja ainakin minun järkeni mukaan aivan loogisia - mieshän korostaa sitä, että omistajan pitää aina toimia koiran kanssa samalla aaltopituudella. Miten muuten koira voisi ymmärtää ihmistä?
Siinäpä juuri ongelma. Koirasta ei saa ihmistä vaikka kuinka yrittäisi. Koira ei ole missään suhteessa inhimillinen olento, koira on koira. Koira ei voi ymmärtää ihmisen psykologiaa, mutta ihminen voi oppia ymmärtämään koiraansa seuraamalla koirien (ja susien) välistä vuorovaikutusta. Ja tämä juuri on hyvän johtajuuden edellytys: jotta voitaisiin toimia lauman johtajana, on kyettävä kommunikoimaan lauman muiden jäsenten kanssa kielellä, jota kaikki ymmärtävät. Tässä tapauksessa se on pakostakin koiran kieltä. Näin minä siis näen Cesarin ohjelman ytimen.
En väitä enkä usko, että Cesar kuitenkaan olisi täydellinen alansa asiantuntija. Hän ei todellakaan edusta alansa valtavirtaa, mutta se ei ole automaattisesti huono asia. Uskon, että Cesarin periaatteet ovat toimivia, mutta on huomattava, että ohjelmassaan Cesar soveltaa tekniikoitaan eri tavoin eri tapauksissa: toisaalta hän näyttää niiden avulla, miten koiran kanssa yleisesti viestitään, toisaalta hän käyttää niitä vakavien ongelmatapausten hoitoon. Nämä rajummalta näyttävät tekniikat eivät suinkaan ole arkipäiväisessä käytössä, vaan ne otetaan käyttöön juurikin näiden vaikeiden tapausten hoidossa. Vaikka sinänsä kannatan Cesarin oppeja (parempaa sanaa en tuohon keksinyt, joten olkoot), en usko, että tässäkään asiassa kannattaa sokeasti luottaa vain yhden ihmisen mielipiteeseen. Avarakatseisuus ja kriittisyys on hyväksi tässäkin asiassa. On esimerkiksi virheellistä ajatella, että Cesarin ja Victorian tekniikat olisivat ristiriidassa keskenään. Koiranomistaja voi kyllä yhdistellä kasvatus- ja koulutustyössään molempia ja se lienee sitä paitsi ihan suositeltavaakin, sillä kuten joku on täällä jo aiemmin hyvin todennutkin, erilaisten koirien kanssa on sovellettava erilaisia opetustapoja.

Vastaukset

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

2011-12-05 12:21:03

Vieras

#558 Re: Ajatuksia

2011-12-15 22:36:45

#529: tajunta - Ajatuksia 

Tiesitkös että Suomessa näytettävästä ohjelmasta poistetaa kaikki sähköpanta kohdat sun muut koska se on Suomessa lailla kiellettyä? Että joo tosi todenmukaisen kuvan Suomalaiset siitä sitten saa....