Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Kommentoitu viesti

Vieras

#1676 Re: Re: Re: Re:

11.08.2015 06:14

#1653: - Re: Re: Re:  

Kuvasit kommentissasi juuri minun tilanteeni, paitsi etten ole vanha. 

Olen vaikeavammainen nuori aikuinen, jonka on mahdotonta työllistyä. Kipuja on 24/7, ja liikkuminen hyvin vaikeaa. Kotoa pääsee ulos vain avustajan avulla. Avustajan tunteja sossu ei myönnä rajattomasti, ei myöskään taksimatkoja (joista niistäkin pitää maksaa omavastuu), julkisilla liikennevälineillä en pysty liikkumaan edes avustajan avustuksella.

Tarvitsen apuvälineille tilaa, en voi muuttaa mihinkään 20 m2:n koppiin, ei sellaisia edes ole tarjolla. Ei minulla myöskään olisi rahaa muutosta aiheutuviin kustannuksiin, perhettä, sukulaisia, tuttavia tai ystäviä ei ole olemassa, jotka hyvää hyvyyttään auttaisivat.

Jos asumistuesta leikataan, tarkoittaa se sitä, ettei minulla ole mahdollisuutta enää elää missään. Nytkin saa taistella taloudellisen selviytymisen kanssa. En pystyisi hakemaan toimeentulotukea joka kuukausi/käsittelemään hakemuslomakkeita liitteineen, eikä minulla ole ketään joka tekisi sen puolestani.

Olen vasta kolmekymppinen nuori aikuinen, vaikeavammaisuuden takia pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, joten aivan mahdoton ajatuksenakin, että pitäisi hakea toimeentulotukea jokaikinen kuukausi loppuelämän ajan. Eipä minun tilanteessani olisi sitten enää elämässä järjen hiventäkään. Nytkin elämäni tuntuu melko arvottomalta, ja kaikki pyörii vain vammastani johtuvien asioiden hoidossa, että pärjäisin edes jotenkin ja arki toimisi. Jopa yksi kauppareissu vaatii hirveästi järjestelyjä, että saa avustajan juuri tietyksi ajaksi ja että myös taksikuljetus toimisi ajallaan. Kauppareissu on minulle yksi harvoja tilaisuuksia päästä ulos kotiovestani, näkemään muita ihmisiä, "virkistymään". Silti kauppareissu on minulle samalla hyvin uuvuttava kokemus joka kerta, kun pitää yleensä mennä kauppakeskukseen, jossa on samassa paikassa usean eri alan liikkeitä, jos on erilaisia asioita hoidettavana, esim. ruokakauppa, apteekki, vaatteet, pankki... Näihin menee kerralla monta tuntia. Kaikki on hoidettava kerralla taksimatkojen vähyyden takia. Tässä vain yksi esimerkki vaikeavammaisen arkea.

Kun arki on muutenkin näin vaikeaa, ei siihen tarvitsisi enää lisää murhetta taloudellisesta selviytymisestä. Ja tämä arki jo tulee jatkumaan loppuelämän ajan. Vammaisen liikkumistakin on jo rajoitettu taksimatkojen vähyydellä, matkoja saa juuri sen verran, että pääsee viikossa kaksi kertaa ulos kodistaan. Ja vaihtoehtoa esim. julkisten liikennevälineiden käyttöön ei ole. Tilanne on aivan eri kuin perusterveillä, (vaikka olisivatkin pienituloisia työttömiä, opiskelijoita ym.), he pääsevät kotoaan ulos koska tahansa, voivat kävellä, pyöräillä (jos maksuttomia liikkumismuotoja haetaan), harrastaa, tavata tuttuja/ystäviä, jopa harjoittaa hengellistä elämää (vammaisen osallistuminen hengellisiin tilaisuuksiinkin on rajallista, koska ei ole, millä pääsee paikan päälle, luterilaisen kirkon messu tv:ssa ei paljon lohduta, jos ei satu tunnustamaan luterilaista uskoa).

Kiitos Leena ja Pälvi! Jaksamista taisteluun tämän asian puolesta!

Vastaukset

Vieras

#1690 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-11 19:11:22

Yksi monista

#1693 Re: Re: Re: Re: Re:

2015-08-11 21:24:28

#1676: - Re: Re: Re: Re:  

Liity facebookissa Joukkovoima hallituspolitiikkaa vastaan ryhmään. Siellä on meitä muitakin...