ISRAEL ELÄKÖÖN - ISRAEL MUST LIVE!

Kommentoitu viesti

Mietteitä

#660 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mietteitä

28.08.2011 22:31

#645: - Re: Re: Re: Re: Re: Mietteitä

Kukahan se taas on sotkenut puurot ja vellit. Aluksi puhuimme esimerkkinä Jerusalemin asukasluvuista vuosina 1844, 1931 ja 1948. Noina vuosina Jerusalemissa asui juutalaisia ja kristittyjä selvästi eniten. Tuo ryhmä kristityt olivat tosiaan kyseisinä vuosina valtaosiltaan muualta tulleita kristittyjä (Euroopasta, varsinkin Englannista ja Yhdysvalloista). Ne eivät tosiaankaan olleet arabeja, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Sitten joku tuo alueen asukasluvut vuonna 2009. Tuon vuoden tilastostasi puuttuu muuten alueen 6 000 000 juutalaista. Kannattaa ottaa selvää, mistä alkuaan keskustellaan.

Olen myös käynyt viime vuosina kristillisissä seurakunnissa alueella. Viimeksi kävin seurakunnassa, jossa valtaosa oli ns. messiaanisia juutalaisia, toiseksi suurin ryhmä oli muualta maailmasta muuttaneita kristittyjä. Arabikristityillä on Israelin alueella myös omia seurakuntia. Palestiinalaisalueilla arabikristittyjä on vainottu viime aikoina melko lailla, varsinkin Gazassa. Heitä onkin muuttanut alueelta melkoinen määrä.

Vastaukset


Vieras

#663 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mietteitä

2011-08-29 00:35:50

#660: Mietteitä - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mietteitä

Alkulause kommentissasi kuului: "Aluksi kiitoksia asiallisesta mielipiteenvaihdosta. Takertuisin aluksi tuohon väiteeseesi, että Israelin alueella asui itsenäistymisen aikaan pääasiassa arabeja, siis vuonna 1948."

Vasta sen jälkeen siirryit mainitsemiesi vuosilukujen Jerusalemiin. Ja se henkilö, jota sinä kommentoit, lienee ollut aivan alkuperäinen pohtija. Enkö siis saisi pysyä hänen aloittamassaan aiheessa.

Mutta käsittääkseni tällä sivustolla saa tehdä myös ihan "asiasta kymmenenteen"-kommentteja, eikä ole edes tarkoitus koko ajan ainoastaan toistaa edellisen ajatuksia. Eikö ole päinvastoin hyvä, että oma tietosi kirvoitti ihan muita ideoita samaan aiheeseen liittyen, ja sai siten olla siunaukseksi muillekin.

Sinä vaihdoit puheenaihetta alkuperäisestä, ja minä vaihdoin aihetta sinun aiheestasi. Kaikki siis hyvin, asia etenee! :)

 

Mutta tässä nyt sitten niitä tilastolukemia täystaulukoissa.

Vuonna 1947 juutalaisia 33%, muslimeja 58%, kristittyjä 8%.

 

The table below summarizes approximate population growth in Mandatory Palestine

Table 3: Approximate population growth in Mandatory Palestine


year              Total           Moslems            %            Jews        %              Christians  %

1947          1.955.260     1.135.269      58,06       650.000   33,24     153.621    7,86

 

(piti poistaa koko taulukko - eipä se pysynyt taulukkomuodossa tällä sivulla)


 

 

(Vertaileva tarkistus Israelin tilastokeskuksen taulukoihin; täysin samoja vuosia ei ollut saatavissa, mutta suuruusluokka on vastaava. Tieto siis vaikuttaa validilta - netissä on niin paljon etujärjestöjen muokkaamia tietoja kummaltakin puolelta.)

1946 608,225 jews
1,237,334 arabs
1,845,559 total

prosentteina 32.956% jews


Arabeja siis oli koko alueella enemmän. Mahdollista väärinkäsitystä lukumääristä on saattanut luoda se, että YK:n jakoehdotuksessa Israelille kaavaillulla maa-alueella (55% koko mandaatin alueesta) asui vain noin 400 000 arabia.

Sen lisäksi myös YK:n kansainvälisen valvonnan alaisuuteen suunnittelemassa Jerusalemissa oli 100 000 juutalaista. (Vuonna 1945 heitä oli Jerusalemissa vielä 150 600)

Ja tietysti arabeille suunnitellussa jakoalueessa asuivat loput arabit,

yhteensä kaikkiaan siis 1,1 milj. arabia.

Juutalaisia yhteensä 650 000.

 

 


Palestine: Arab / Jewish Population (1914 - 1946)  Lähde: Israelin Tilastokeskus

A. Graph

 

http://israelipalestinian.procon.org/files/1-israeli-palestinian-images/arab-jew...

II. Jerusalem: Jewish, Muslim, and Christian Population (1910-2005)

A. Graph

Toivottavasti kukaan ei nyt tee mitään johtopäätöksiä tilastoihin nojautuen. Muutenhan johtopäätös kuuluisi:

Jerusalem kuuluu juutalaisille, ja koko muu Pyhän Maan alue arabeille.

Näitä lukuja ja suhteita on mielenkiintoista tietää juutalais-arabi-konfliktin historian ja nykyisyyden ymmärtämisen kannalta,

mutta maat ja alueet jakaa Herra.