Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#39629 Re: Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

27.07.2014 17:13

#39626: - Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

 




Tänään juuri olin Jumalanpalveluksessa jossa kaksikin naisihmistä oli eronnut kirkosta nimenomaan libilaalisoimisen vuoksi!



Nyt metsä kirkkoni olla saa:

Nyt metsä kirkkoni olla saa, voi täälläi palvella Jumalaa, mun urkuni kauniit, soikaa! Näin kirjoitti Immi Hellén hyvin tunnetussa runossaan

Metsä kirkkoni olla saa

Nyt metsä kirkkoni olla saa, voi täälläi palvella Jumalaa, mun urkuni kauniit, soikaa! Näin kirjoitti Immi Hellén hyvin tunnetussa runossaan

http://shl.fi/wp-content/uploads/2013/05/mets%C3%A4kko-Kirkkov%C3%A4ke%C3%A4-300...

Metsäkirkon yleisöennätys tehtiin, kun arkkipiispa Jukka Paarma vieraili Pihtilammen pyhäkössä.

Paimenpoika-runossaan.

Laipan Pihtilammella metsäkirkossa koetaan jotakin samaa, mutta mennään hieman pidemmälle: metsäkirkossa on lankkupenkit ja koivunrungoista tehty alttari, risti kiinnitetään mäntyyn.

Metsäkirkko kuuluu luopioislaisten mutta myös muiden pälkäneläisten, lähiseudun asukkaiden ja kesäasukkaiden suosikkeihin. Metsäkirkko pidetään yleensä kerran, joskus kaksikin kertaa kesässä.

Sinne tulee kukin tavallaan: autolla pääsee lähelle, samoin metsäteitä on helppo pyöräillä. Erityisesti Haltian suunnasta lähdetään mieluusti vaeltamaan metsän läpi pitkin polkuja.

Paikalle tulee joka kesä useita kymmeniä sanankuulijoita.

– Ei metsäkirkkoa peruuteta eikä sinne olla menemättä huonon sään takia. Ihmiset osaavat varautua sateeseen, kertoo uskollinen metsäkirkkojen kävijä ja vapaaehtoistyöntekijä, aitoolainen Irma Jäppi.

Kesän aikana Laipassa järjestetään kaksi metsäkirkkoa. Ensimmäinen on sunnuntaina 7.7. Rajalan kämpällä ja jälkimmäinen keskiviikkona 17.7. Pihtilammella. Kämppäkirkossa saarnaa Seppo Rinne ja Pihtilammella kappalainenJanne Vesto.

 

Hiljaisuus luo pyhyyttä

Kirkonmenojen jälkeen juodaan metsän kirkkokahvit, nokipannukahvit nuotiolla.

– Olen ollut kahvittajana metsäkirkoissa kymmenisen vuotta. Se tuli niin kuin luonnostaan, koska olen muutenkin seurakunnan vapaaehtoistöissä, aitoolainen Irma Jäppi kertoo.

 

– Pannukarkeasta tietysti keitetään kahvi, mutta kyllä se maku tulee tästä, Irma Jäppi nauraa ja näyttää jättiläispannua, jonka nostaminenkin vaatii käsivoimia.

Jäppi kertoo nauttivansa jo etukäteen, kahvitusta valmistelleessaan.

– Se ranta, jos sinne menee tyynellä, on niin hiljainen ja liikkumaton. Siellä on toisenlaista kuin missään muualla, hän kuvailee.





http://shl.fi/wp-content/uploads/2013/05/Soutelijat-300x200.jpg...

Jos Pihtilammen maastossa ei liiku sillä hetkellä muita, ei siellä kuulu yhtään ihmisen aiheuttamaa ääntä, se vain mitä luonto puhuu.

– Kirkossa tulee aina kirkon tunnelma. Katto vain on korkealla ja seinät leveällä, mutta muuten ollaan ihan niin kuin kirkossa, Irma Jäppi vakuuttaa.


Metsäkirkon yleisöennätys : Jukka Paarma vieraili Pihtilammen pyhäkössä.

Paimenpoika-runossaan.

Laipan Pihtilammella metsäkirkossa koetaan jotakin samaa, mutta mennään hieman pidemmälle: metsäkirkossa on lankkupenkit ja koivunrungoista tehty alttari, risti kiinnitetään mäntyyn.

Metsäkirkko kuuluu luopioislaisten mutta myös muiden pälkäneläisten, lähiseudun asukkaiden ja kesäasukkaiden suosikkeihin. Metsäkirkko pidetään yleensä kerran, joskus kaksikin kertaa kesässä.






Vastaukset


Vieras

#39630 Re: Re: Päivän tilasto: kirkosta eroamiset

2014-07-27 18:05:14

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

2014-07-27 18:40:38


Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

2014-07-27 18:45:53