Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Kommentoitu viesti

Josifus

#453 Sähköpanta ei kuulu kiellettyihin koulutusvälineisiin

18.08.2011 13:00

Mistä tälle palstalle on jäänyt elämään käsitys, että sähköpanta olisi Suomessa kielletty? Näinhän ei todellisuudessa ole. Eläinsuojelulain (4.4.1996/247) valmisteluvaiheen lausuntokierroksella eläinsuojeluasetukseen tulleella (7.6.1996/396) kiellettyjen käsittely- ja koulutusvälineiden listalla oli myös sähköpanta.

Valmisteluvaiheessa se kuitenkin listalta poistui, joten sitä ei enää ole voimaan tulleessa eläinsuojeluasetuksessa (14 § 2.mom). Kyseinen lista on positiivilista, eli siinä on kielletty ne välineet,laitteet ja aineet, joita ei saa Suomessa valmistaa, tuoda maahan, myydä luovuttaa tai käyttää. Kyseiset välineet, laitteet ja aineet otetaan aina tavattaessa takavarikkoon ja niiden käytöstä rangaistaan. Sähköpanta ei ole tämän kaltaisen valvonnan piirissä.

Olen toiminut kolmella vuosikymmenellä eläinsuojeluviranomaisena ja saanut pari pantaa pois käytöstä, koska käsitykseni mukaan asianosaisilla henkilöillä ei ollut tällaisen välineen käyttöön asiantuntemusta, eivätkä koirat olleet sen käyttöön ikänsä, hermorakenteensa jne vuoksi soveltuvia. Sähköpannan käytöstä luovuttiin keskustelun tuloksena, eikä siinä käytetty pakkokeinoja, eikä olisi voitukaan käyttää. En puolusta sähköpannan käyttöä, toteanpa tämän vain, jotta totuus ei unohtuisi.

Vastaukset

jari mustonen thaimaa

#503 stit Re: Sähköpanta ei kuulu kiellettyihin koulutusvälineisiin

2011-11-30 17:17:21

#453: Josifus - Sähköpanta ei kuulu kiellettyihin koulutusvälineisiin

kiitos etta sivistit tietamattomia ihmisia jari mustonen thaimaasta.mulla pitteja ja sit tosi ongelmasia olleet kun tulleet mulle ja ei enaa ongelmia ole liikunta ja normi asiat riittaneet kylla monet ihmiset on tietamattomia