Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#35389 Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

26.05.2014 09:54

#35385: - Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

Verissäpäin henkisessä mielessä, juonitellen ja toisen osapuolen väkivallan uhankin alla:

JERUSALEM  (N.48 JKR)

Jotkut juutalaiskristityt olivat ryhtyneet opettamaan pakanakristityille, että näiden oli annettava ympärileikkauttaa itsensä ja muutenkin taivuttava Mooseksen lain määräyksiin. Tällainen toiminta oli aiheuttanut levottomuuksia hellenistisissä seurakunnissa ja vaikeuttanut antiokialaisten tekemää lähetystyötä. Nyt antiokialaiset toivoivat saavansa tilanteen kerralla selväksi 'Jerusalemin pylväiden' kanssa, koska nämä edustivat heidän vastustajilleen ylintä auktoriteettia.

Antiokialaiset onnistuivat tavoitteessaan: Pietari, Johannes ja Jaakob tunnustivat hellenististen seurakuntien riippumattoman aseman ja oikeuden päättää itse suhtautumisestaan lakiin. Kysymys oli kahden tasa-arvoisen lähetystehtävän välisestä työnjaosta; kuten Paavali asian ilmaisee,

"He -- näkivät, että minun tehtäväkseni oli annettu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille niin kuin Pietarin tehtäväksi sen julistaminen ympärileikatuille. Sillä hän, joka on antanut Pietarille voiman toimia juutalaisten apostolina, on antanut minulle voiman toimia muiden kansojen keskuudessa. Kun Jaakob, Keefas ja Johannes, joita pidettiin seurakunnan pylväinä, käsittivät, minkä tehtävän Jumala oli minulle armossaan antanut, he ojensivat minulle ja Barnabakselle kätensä yhteistyön merkiksi: meidän oli määrä mennä vieraiden kansojen, heidän taas juutalaisten keskuuteen." (Gal. 2:7-9.)

ANTIOKIA (VÄHÄN MYÖHEMMIN)

Eräs merkittävä konflikti sattui pian Apostolien kokouksen jälkeen, kun apostoli Pietari saapui Jerusalemista vierailulle Syyrian Antiokiaan. Vierailunsa aluksi hän otti osaa yhteisiin aterioihin pakanakristittyjen kanssa. Näin hän osoitti Apostolien kokouksen hengen mukaista vapaamielistä suhtautumista Mooseksen lain puhtaussäädöksiin. Mutta, kuten apostoli Paavali asian ilmaisee,

"kun sinne oli tullut Jaakobin luota muutamia miehiä, hän (Pietari) jäi pois ja eristäytyi kääntyneistä, koska pelkäsi niitä, jotka vaativat ympärileikkausta. Samalla tavoin alkoivat teeskennellä myös muut juutalaiset, ja jopa Barnabas seurasi heidän esimerkkiään." (Gal. 2:11-13.)

Saattaa olla , että Barnabas ja Pietari pyrkivät ainoastaan olemaan joustavia ja tekemään sovittelevia eleitä kahteen suuntaan. Apostolien kokouksessa oli sovittu vain siitä, ettei pakanakristittyjä vaadita noudattamaan lakia. Kukaan ei ollut kieltänyt juutalaiskristittyjä pysymästä lain säädösten piirissä, jos he pitivät tätä tarpeellisena. Paavalin mielestä tällainen käytös oli kuitenkin merkki petoksesta: se osoitti, ettei pakanakristittyjä pidetty ilman ehtoja saman uskonyhteisön jäseninä. Tämä oli loukkaus, ja Paavali maksoi takaisin samalla mitalla: hän hyökkäsi Pietaria vastaan julkisesti ja kavalsi - sinänsä varsin tahdittomasti - tämän yhteisateriat pakanoiden kanssa niille, joilta Pietari oli pyrkinyt ne salaamaan:

"Mutta kun minä näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle (Pietarille) kaikkien kuullen: 'Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?'" (Gal. 2:14.)

Antiokiassa Paavali jäi ilmeisesti lopulta tappiolle (toisenlaisen tuloksen hän olisi luultavasti tehnyt tiedoksi galatalaisille seurakuntalaisilleen). Joka tapauksessa hänen yhteistyönsä Barnabaksen kanssa päättyi. Hän lähti Antiokiasta ja alkoi tehdä lähetystyötä muualla. Samalla hänen suhteensa lakiin radikalisoitui entisestään. Hän alkoi ajatella, että lakia noudattavat kristityt itseasiassa torjuivat Kristuksen, jossa laki oli käynyt toteen aivan uudella tavalla. Laista oli tullut kirous, uuden hengellisen elämän este.

http://www.helsinki.fi/teol/pro/_merenlah/oppimateriaalit/text/suomi/movement.htm

 

Ei siis tainnut mennä kaikki opin muovautuminen Jumalan tahdon suorassa johdatuksessa!

 

Vastaukset

Mikä on tärkeintä Raamatussa ?

#35400 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

2014-05-26 20:58:59

#35389: - Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

Linkin mukaan tekstin kirjoittaja on Heikki Räisänen. Räisänen luopui raamatullisesta uskosta teini-ikäisenä ja hänen tekstinsä ovat sen mukaisia. Niistä huokuu katkeruus kristinuskoa kohtaan, sekä tarkoitushakuinen "ristiriitojen" etsiminen Raamatusta, kuin myös kaikkien Raamatun tekstien vääristely ja kyseenalaistaminen.

Tekstissä haetaan väen väkisin ristiriitaa Paavalin ja Pietarin välille. Vaikka heillä olisikin ollut joissain asioissa näkemyseroja, vielä paljon enemmän heillä oli kuitenkin yhteistä. Kumpikin heistä tunsi henkilökohtaisesti ylösnousseen Jeesuksen, Paavalillekin Jeesus oli puhunut useita kertoja.

Ystävä hyvä, tässä raamattukritiikissä halutaan heittää lapsi pois pesuveden mukana. Tärkeintä on tuntea Jeesus, johon kaikki Raamatun kirjat viittaavat. Hän on todellinen, vakuutan sen sinulle 28 v. kokemuksella.

 

 

 

 

 


Vieras

#35407 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

2014-05-27 10:36:30

#35389: - Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

 

(Missähän te jo seilaatte?  Minä täällä jälkijunassa jotaki piäntä rustailen.)

Jaa,  tarkoitkin tätä historian hetkeä, -  miten olin arvellut sun yleensä tarkoittavan verissäpäintaistelulla myöhempää  vaihetta,  jossa koitettiin pysyä tiellä suhteessa gnostilaisuuteen ja muihin harhaoppeihin,  ja laadittiin uskontunnustuksia.

Olispa ihmeellistä nähdä näitä miehiä oikein todellisuudessa sepustamassa tuossa kokouksessa.
Mutta!   Jokin aika sitten juuri ajattelin,   että    ihme: tämä Pietarin kirja,  se on sentään itse apostoli Pietarin,  tuon  Keefaan ihan itte laatimaa esittämää tekstiä!!   Voi Pojat sentään.


Palatakseni "tekstiisi"  tul miäleen,  että Paavalilla muita toruessaan saattoi olla sellainkin kuvio mielessään,  että lain-alaisuus, (hengellisenä terminä)ja  lakihenkisyys,  on niin salakavalasti sisuksiin ja hiipivä ja sokaisevakin henki,  että kaikki kokevat lopulta suuren vapautuksen,  kun sen metkut meissä paljastetaan totaalisesti.  Tässä,  muuten julkiselta nolaukselta vaikuttavassa tapahtumassa onkin se Pyhän Hengen ihana lainalaisuus,  joka saattaa auttaa myös vastaanottamaan tuollaista Paavalin puhettakin aivan toisenlaisella tasolla,  niin ettei siitä seuraakaan  loukkaantumista samalla tavoin kuin yleisesti ottaen ihmissuhteissa.  Sitä paitsi Pyhän hengen johdossa nuhdesaarnaastakin on saattanut tulla lohdutus-saarna.  Sen vaikutus on sikäli ihanan rakkaudellinen sekä puhujassa,  että vastaanottajassa.  Usein on koettu,  että keskinäiset jä'nnitteet ja ryhmäjännittäminenkin sulavat pois  Pyhän hengen luomassa ilmapiirissä.  Siksi sitä janoaa kokea aina. 

Vaikka varmaan myötäily oli  nimenomaan sovittelevaa pyrkimystä Pietarilla ja   Barnabaalla.  Barnabas oli
armolahjaltaan nimenomaan rohkaisija.  Ja siihen kuvaan sopiii hyvin tämä puoli.