Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Vieras

/ #35407 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

27.05.2014 10:36

#35389: - Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

(Missähän te jo seilaatte?  Minä täällä jälkijunassa jotaki piäntä rustailen.)

Jaa,  tarkoitkin tätä historian hetkeä, -  miten olin arvellut sun yleensä tarkoittavan verissäpäintaistelulla myöhempää  vaihetta,  jossa koitettiin pysyä tiellä suhteessa gnostilaisuuteen ja muihin harhaoppeihin,  ja laadittiin uskontunnustuksia.

Olispa ihmeellistä nähdä näitä miehiä oikein todellisuudessa sepustamassa tuossa kokouksessa.
Mutta!   Jokin aika sitten juuri ajattelin,   että    ihme: tämä Pietarin kirja,  se on sentään itse apostoli Pietarin,  tuon  Keefaan ihan itte laatimaa esittämää tekstiä!!   Voi Pojat sentään.

Palatakseni "tekstiisi"  tul miäleen,  että Paavalilla muita toruessaan saattoi olla sellainkin kuvio mielessään,  että lain-alaisuus, (hengellisenä terminä)ja  lakihenkisyys,  on niin salakavalasti sisuksiin ja hiipivä ja sokaisevakin henki,  että kaikki kokevat lopulta suuren vapautuksen,  kun sen metkut meissä paljastetaan totaalisesti.  Tässä,  muuten julkiselta nolaukselta vaikuttavassa tapahtumassa onkin se Pyhän Hengen ihana lainalaisuus,  joka saattaa auttaa myös vastaanottamaan tuollaista Paavalin puhettakin aivan toisenlaisella tasolla,  niin ettei siitä seuraakaan  loukkaantumista samalla tavoin kuin yleisesti ottaen ihmissuhteissa.  Sitä paitsi Pyhän hengen johdossa nuhdesaarnaastakin on saattanut tulla lohdutus-saarna.  Sen vaikutus on sikäli ihanan rakkaudellinen sekä puhujassa,  että vastaanottajassa.  Usein on koettu,  että keskinäiset jä'nnitteet ja ryhmäjännittäminenkin sulavat pois  Pyhän hengen luomassa ilmapiirissä.  Siksi sitä janoaa kokea aina. 

Vaikka varmaan myötäily oli  nimenomaan sovittelevaa pyrkimystä Pietarilla ja   Barnabaalla.  Barnabas oli
armolahjaltaan nimenomaan rohkaisija.  Ja siihen kuvaan sopiii hyvin tämä puoli.