Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#35385 Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

25.05.2014 22:57

#35353: - Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

 

Mitäs jos kerran selostaisit,  mitä tarkkaanottaen tarkoitat verissäpäin taistelemisella.  Ketkä osallisia ja mistä syystä?

Vastaukset


Vieras

#35389 Re: Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

2014-05-26 09:54:24

#35385: - Re: Re: Re: Re: Oikea oppi on yksi ainoa, koska se ei ole ihmisten keksintöä.

Verissäpäin henkisessä mielessä, juonitellen ja toisen osapuolen väkivallan uhankin alla:

JERUSALEM  (N.48 JKR)

Jotkut juutalaiskristityt olivat ryhtyneet opettamaan pakanakristityille, että näiden oli annettava ympärileikkauttaa itsensä ja muutenkin taivuttava Mooseksen lain määräyksiin. Tällainen toiminta oli aiheuttanut levottomuuksia hellenistisissä seurakunnissa ja vaikeuttanut antiokialaisten tekemää lähetystyötä. Nyt antiokialaiset toivoivat saavansa tilanteen kerralla selväksi 'Jerusalemin pylväiden' kanssa, koska nämä edustivat heidän vastustajilleen ylintä auktoriteettia.

Antiokialaiset onnistuivat tavoitteessaan: Pietari, Johannes ja Jaakob tunnustivat hellenististen seurakuntien riippumattoman aseman ja oikeuden päättää itse suhtautumisestaan lakiin. Kysymys oli kahden tasa-arvoisen lähetystehtävän välisestä työnjaosta; kuten Paavali asian ilmaisee,

"He -- näkivät, että minun tehtäväkseni oli annettu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille niin kuin Pietarin tehtäväksi sen julistaminen ympärileikatuille. Sillä hän, joka on antanut Pietarille voiman toimia juutalaisten apostolina, on antanut minulle voiman toimia muiden kansojen keskuudessa. Kun Jaakob, Keefas ja Johannes, joita pidettiin seurakunnan pylväinä, käsittivät, minkä tehtävän Jumala oli minulle armossaan antanut, he ojensivat minulle ja Barnabakselle kätensä yhteistyön merkiksi: meidän oli määrä mennä vieraiden kansojen, heidän taas juutalaisten keskuuteen." (Gal. 2:7-9.)

ANTIOKIA (VÄHÄN MYÖHEMMIN)

Eräs merkittävä konflikti sattui pian Apostolien kokouksen jälkeen, kun apostoli Pietari saapui Jerusalemista vierailulle Syyrian Antiokiaan. Vierailunsa aluksi hän otti osaa yhteisiin aterioihin pakanakristittyjen kanssa. Näin hän osoitti Apostolien kokouksen hengen mukaista vapaamielistä suhtautumista Mooseksen lain puhtaussäädöksiin. Mutta, kuten apostoli Paavali asian ilmaisee,

"kun sinne oli tullut Jaakobin luota muutamia miehiä, hän (Pietari) jäi pois ja eristäytyi kääntyneistä, koska pelkäsi niitä, jotka vaativat ympärileikkausta. Samalla tavoin alkoivat teeskennellä myös muut juutalaiset, ja jopa Barnabas seurasi heidän esimerkkiään." (Gal. 2:11-13.)

Saattaa olla , että Barnabas ja Pietari pyrkivät ainoastaan olemaan joustavia ja tekemään sovittelevia eleitä kahteen suuntaan. Apostolien kokouksessa oli sovittu vain siitä, ettei pakanakristittyjä vaadita noudattamaan lakia. Kukaan ei ollut kieltänyt juutalaiskristittyjä pysymästä lain säädösten piirissä, jos he pitivät tätä tarpeellisena. Paavalin mielestä tällainen käytös oli kuitenkin merkki petoksesta: se osoitti, ettei pakanakristittyjä pidetty ilman ehtoja saman uskonyhteisön jäseninä. Tämä oli loukkaus, ja Paavali maksoi takaisin samalla mitalla: hän hyökkäsi Pietaria vastaan julkisesti ja kavalsi - sinänsä varsin tahdittomasti - tämän yhteisateriat pakanoiden kanssa niille, joilta Pietari oli pyrkinyt ne salaamaan:

"Mutta kun minä näin heidän poikkeavan evankeliumin totuuden tieltä, sanoin Keefakselle (Pietarille) kaikkien kuullen: 'Jos sinä juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?'" (Gal. 2:14.)

Antiokiassa Paavali jäi ilmeisesti lopulta tappiolle (toisenlaisen tuloksen hän olisi luultavasti tehnyt tiedoksi galatalaisille seurakuntalaisilleen). Joka tapauksessa hänen yhteistyönsä Barnabaksen kanssa päättyi. Hän lähti Antiokiasta ja alkoi tehdä lähetystyötä muualla. Samalla hänen suhteensa lakiin radikalisoitui entisestään. Hän alkoi ajatella, että lakia noudattavat kristityt itseasiassa torjuivat Kristuksen, jossa laki oli käynyt toteen aivan uudella tavalla. Laista oli tullut kirous, uuden hengellisen elämän este.

http://www.helsinki.fi/teol/pro/_merenlah/oppimateriaalit/text/suomi/movement.htm

 

Ei siis tainnut mennä kaikki opin muovautuminen Jumalan tahdon suorassa johdatuksessa!