Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#31865 Re: HOMO HIV perus syy on homoliittojen hyväksyntä.

16.03.2014 18:15

#31858: EI HOMOLIITTOJA, HIV LEVIÄÄ. - HOMO HIV perus syy on homoliittojen hyväksyntä.

Asia ei kyllä todellakaan tähän keskusteluun kuulu, mutta kun sen kerran aloitit....

Mikä onkaan se juutalais-kristillinen avioliittomuoto, joka on ollut sama aikojen alusta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Polygamy_in_Christianity

Englanninkielinen Wikipedia tietää kertoa, että moniavioisuus oli yleistä juutalaisten keskuudessa Raamatun alkuajoista aina vielä Jeesuksen jälkeisiin aikoihin ja että sellaista harrastettiin Euroopan kristittyjenkin piirissä 1000-luvulle asti.

 

Kai te jeesukset sitä olette kaikki puolustamassa, eiköstä vaan ja halleluja...?

Vastaukset


Vieras

#31887 Re: Re: HOMO HIV perus syy on homoliittojen hyväksyntä.

2014-03-16 22:22:50

#31865: - Re: HOMO HIV perus syy on homoliittojen hyväksyntä.

 

Moniavioisuus  VT

Yksiavioisuutta alleviivaa jo luomiskertomus (1. Moos. 2:2).

Itse asiassa 5. Moos. 17:17 kieltää kuningasta pitämästä useampia vaimoja.
Moniavioisuutta ei sinänsä torjuta kohdassa 5. Moos. 21:15-17, vaan sitä säädellään.
EKoskenniemi


Sen sijaan noissa maissa moniavioisuus eli polygamia on niin yleistä, että he kristittyinä joutuvat perustelemaan, miksi kristinusko ei sitä kuitenkaan hyväksy. Esimerkiksi Etelä-Afrikan presidentti Jacob Zuma otti äskettäin itselleen neljännen vaimon.
Kaikilla tuon aikakauden hallitsijoilla oli lukuisia vaimoja. Tyttäriä annettiin naapurimaiden kuninkaiden haaremeihin poliittisten etujen vuoksi ja suuri määrä vaimoja oli vallan merkki. Raamatussa ei aina erikseen mainita jokaisesta asiasta, milloin se on väärin ja milloin oikein, vaan asiat vain kerrotaan siten, kuin ne tapahtuvat. Raamatun avioliitto-opetus on kuitenkin harvinaisen selvä. Se on ilmoitettu suurimmalla mahdollisella auktoriteetilla. Sekä luomiskertomuksessa että Jeesuksen ja Paavalin opetuksessa toistuu Jumalan alkuperäinen ja muuttumaton idea, että avioliitto on tarkoitettu yhden miehen ja yhden naisen väliseksi. Muut yhdistelmät ovat luomisjärjestyksen mukaan vääriä.

E.Junkkaala

Ennen vedenpaisumusta näyttävät Aadam, Kain ja Nooa poikineen olleen yksiavioisia. Kainilainen Lemek oli Raamatun esityksen mukaan ensimmäinen, jolla oli useampia kuin yksi vaimo, «1. Moos. 4:19». Myös Hammurabin laki edellyttää, että yksiavioisuus on a:n ihanteellinen muoto, mutta jos vaimo on sairas tai hedelmätön, se sallii miehen ottaa itselleen sivuvaimon tai saattoi myös vaimo antaa orjattarensa miehelleen saadakseen hänen kauttaan perillisen, vrt. «1. Moos. 16:2».

Hammurabin lain kannalta ei Aabrahamin yhteys Haagariin ollut moniavioisuutta. Mutta Eesau ja Jaakob elivät moniavioisuudessa, «1. Moos. 26:34»; «1. Moos. 29:33» s.    ( Jaakobin kohdalla muistanet K.Utrion hyvän selvityksen,  miten Jaakob oli ensinnäkin petetty naimisessaan ja siksi sai  2 kpl.  Ja lapsensaanti vaikeudet pakottivat naiset vaatimaaan sitä ja tätä.) 
Mooses asetti ihanteen korkealle laatiessaan säännöksiä a:n laillisuudesta, «3. Moos. 18», varoittaessaan moniavioisuudesta, «3. Moos. 18:18»; «5. Moos. 17:17», ja valvoessaan sivuvaimojen oikeuksia, «2. Moos. 21:2-11»; «5. Moos. 21:10-17», määrätyissä tapauksissa kokonaan kieltämällä avioeron, «5. Moos. 22:19», «5. Moos. 22:29»; «5. Moos. 24:1», ja vaatimalla avioelämän puhtautta, «2. Moos. 22:14», «2. Moos. 22:17»; «3. Moos. 22:10»; «5. Moos. 22:22».

Israelilaisia oli ankarasti kielletty solmimasta a:oja kanaanilaisten kanssa, koska he sillä tiellä ehdottomasti olisivat sortuneet epäjumalain palvontaan, «2. Moos. 34:16»; «5. Moos. 7:3». Israelin naiset eivät saaneet mennä ammonilaisten tai mooabilaisten puolisoiksi, mutta miehet saattoivat ottaa vaimoja näistä kansoista. Suhde edomilaisiin ja egyptiläisiin oli samanlainen, «5. Moos. 23:7».

Leviraattiavio, «1. Moos. 38:5-9»; «Matt. 22:23-30», oli erikoinen säännös, jonka päätarkoituksena lienee ollut perintöasiain järjestely.  Siis veljen vaimo veljen kuoleman jälkeen.


Joka tapauksessa sekä VT että UT asettuvat yksiavioisuuden periaatteen kannalle. Uuden liiton kansalle Jeesus on vahvistanut a. järjestyksen antaen sille entistä syvällisemmän sisällyksen, «Matt. 19:4-12»; «Matt. 5:27-28».

Jeesuksen aikana yksiavioisuus oli sääntönä juutalaisten keskuudessa. Kristillinen avioliitto oli alusta alkaen yksiavioisuutta, vrt. «1. Kor. 7:2».


Aapeli Saarisalo