Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

res.matr.

#25070 Re: Re: Suhteet, seksi ja riippuvuuden tausta

20.11.2013 08:25

#25064: - Re: Suhteet, seksi ja riippuvuuden tausta 

 Aikamoisen psykologiapaketin olit kerännyt (mistä liet) mutta lopulta kuitenkin paljastit todellisen karvasi, herra sivistynyt käännyttäjä ja valistusfilosofi aiheesta.. eli:  parantaa ei tarvitse, mutta hyvä olisi kuitenkin itse havahtua ja kääntyä ajoissa  pois siitä ...Näinkö se oli? `Riippuvuuden taustojahan´ sinä tuossa kirjoituksessasi laajasti siteeraat ja spekuloit. Tarkastelet homoseksuaalisuutta ennen muuta ja nimenomaan juuri ´riippuvuutena´-se on sananmukaisen selvänä lähtökohtana noissa  tarkasteluissasi.Toisaalta myönnät kyllä (tasapuolisuuden vuoksi),että voi niitä ihan heteroseksuaaliseenkin nettipornoon koukussa oleviakin addiktikäyttäjiä olla,mutta et kuitenkaan ehdota heille mitään "heterouden taustalla olevien mekanismien" purkua olennaisena ratkaisuna heidän elämänsä takaisin ´oikeille raiteilleen´ saattamiseksi,mutta homoille sellaiseen prosessiin ryhtymistä  kylläkin ehdotat!Ovelaa käännyttämistä tuollainen, sanoisin.Sinä et kuulu niihin jotka tarkastelevat homoutta ´syntinä´ ,vaan pikemminkin niihin jotka tarkastelevat sitä mielisairautena. Et sitä toki missään lauseessasi sano, mutta ´oikeista keinoista´ ja muutoksen eteen toimimisesta´puhut kylläkin. Oletko tullut ajatelleeksi sitä,että muutoksen tulos saattaisikin olla joku aivan toinen,kuin heteroseksuaaliksi muuttuminen ?Esim. muuttuminen homoseksuaalista aseksuaaliksi, sitten huumeaddiktiksi ja sitten ihan oikeasti mielisairaaksi. joka sitten potilasvalvonnan silmän välttaessa hyppäisi alas jostain tuuletusparvekkeelta...Omaisia tuskin lämmittäisi,vaikka potilaan vähäisenä ,sairaalan potilashuoneen vuodekaappiin jääneenä jäämistönä olisikin reilu pino ihan pelkkiä heteropornolehtiä."Hän oli muuttunut, mutta muutos ei sitten tarjonnutkaan juuri hänelle  mitään." Entinen ,avoin, iloinen ja ulospäin suuntautunut nuori mies,olikin muuttunut omaksi täydeksi vastakohdakseen ...ainoastaan psyykelääkkeiden varassa elämää eteenpäin  kurottavaksi, kestäväksi ja sinnitteleväksi mielenterveyspotilaaksi. Luuletko ,että hänen olisi helppoa saada tyttöystävää ja että siihen pelkkä miehen halu riittäisi? Olisiko sopiva aloitus esim. "Hei, olen nimeltäni Lauri ja olen juuri tullut eheytyskurssilta/psykologin pakeilta ja nyt olen valmis myöntämään, että olen elänyt  koko ajan  täyttä harhaelämää seksuaalisesti , mutta kiitos eheyttäjien/psykiatrin/itseni ....olen vihdoin voittanut luontaisen vastentahtoisuuteni seksiin naisten kanssa ja valmis yrittämään sitä kanssasi. Rakkauden avulla  Sinua kohtaan uskon voivani voittaa nyt vastenmielisyyteni seksiin naisen kanssa  ja tiedän että minun täytyy  nyt uhrautua kaikkineni sen päämäärän hyväksi. Ei tämä minusta mitään  hauskaa ole ,mutta jos haluat niin sanon, että on. Olen vuoksesi valmis kaikkeen,koska tiedän että minun täytyy,jopa jatkuvaan taisteluun omaa psyykettäni ja omia seksuaalisia halujani vastaan.Kerro  millainen haluat ,että olisin ja lupaan olla juuri sellainen. Kerro millaisen menneisyyden ja taustan Sinä minulle haluaisit ja minä lupaan kirjoittaa Sinulle  jo huomiseksi juuri sellaisen.Sitten me vain opettelemme sen molemmat ulkoa ja lupaamme toisillemme pitää siitä tarinasta kiinni  aina ja kaikissa tilanteissa ulkopuolisten kanssa kommunikoidessamme . ...Kertomus eläisi ikäänkuin rakkauden voimasta,ajattele miten romanttista..."  ( Tässä vaiheessa Lauri  alkaisi puhua näkemistään romanttisista leffoista, Marlon Brandosta,Robert Redfordista, Bradistä, Leonardosta, Kevin Costnerista ja Heath Ledgeristä unohtamatta tietenkään jumalaista Gerard Depardieuta..) Tyttöystäväehdokas alkaa näyttää huolestuneelta ja kysyy :"Eikö yhtään naisnäyttelijää?" Silloin  Lauri muistaa sen ikivanhan, VHS-videona  näkemänsä  "Viimeinen tango Pariisissa", jonka pääosanäyttelijätär  Maria Schneider antautui esittämänään Jeanne tyttönä  Marlon Brandon syliin . Lauri  kertoo samaistuneensa täysin tuon Jeannen kokemukseen ja halusi antautua juuri  samalla  tavalla miesystävälleen ja kertoi tuolloin omaksuneensa myös  Jeannen androgyynin pukeutumistyylin pinkinvärisine paitoineen  ja oppineensa pitämään Gato Barbierin kähisevän seksikkäästi  sen moraalisen dekadenssin ja rappion tunnelmaa ilmentävästä saksofonijazzista, muisti olleensa ensimmäisen miesystävänsä sylissä  sen soidessa   ja alastoman hikisen miehen  ihon kosketuksen silloin  , Vin Rouge d´Algerie´n mausta  suussa ja siitä kuin miesystävä lopulta tuli hänen karvattoman masunsa päälle kumartui  sitten kiitollisena silittämään hänen hiuksiaan ja suutelemaan hänen raukeita huuliaan  .. Lauri taisi nyt mokata pahasti eka treffit naisen kanssa-hänenhän olisi pitänyt pysyä  vain ´kertomuksessa´ ja siis olla rehellinen itselleen ,eikö vain? Nettideitti kiittää Laurin tarjoamasta kahvikupposesta  avaa pienen helsinkiläiskahvilan oven ja kiirehtii  sitten sateessa ratikkaan.Sen pituinen se. Avautuminen kannatti?

Vastaukset


Vieras

#25088 Re: Ajatussilloista ja todellisesta olemuksesta

2013-11-20 15:04:40

#25070: res.matr. - Re: Re: Suhteet, seksi ja riippuvuuden tausta

"Aikamoisen psykologiapaketin olit kerännyt (mistä liet) mutta lopulta kuitenkin paljastit todellisen karvasi, herra sivistynyt käännyttäjä ja valistusfilosofi aiheesta.. eli:  parantaa ei tarvitse, mutta hyvä olisi kuitenkin itse havahtua ja kääntyä ajoissa  pois siitä ...Näinkö se oli? `Riippuvuuden taustojahan´ sinä tuossa kirjoituksessasi laajasti siteeraat ja spekuloit. Tarkastelet homoseksuaalisuutta ennen muuta ja nimenomaan juuri ´riippuvuutena´-se on sananmukaisen selvänä lähtökohtana noissa  tarkasteluissasi.Toisaalta myönnät kyllä (tasapuolisuuden vuoksi),että voi niitä ihan heteroseksuaaliseenkin nettipornoon koukussa oleviakin addiktikäyttäjiä olla,mutta et kuitenkaan ehdota heille mitään "heterouden taustalla olevien mekanismien" purkua olennaisena ratkaisuna heidän elämänsä takaisin ´oikeille raiteilleen´ saattamiseksi,mutta homoille sellaiseen prosessiin ryhtymistä  kylläkin ehdotat!Ovelaa käännyttämistä tuollainen, sanoisin.Sinä et kuulu niihin jotka tarkastelevat homoutta ´syntinä´ ,vaan pikemminkin niihin jotka tarkastelevat sitä mielisairautena. Et sitä toki missään lauseessasi sano, mutta ´oikeista keinoista´ ja muutoksen eteen toimimisesta´puhut kylläkin."

Olet lukenut kirjoitukseni aivan liian suppeasta kontekstista käsin. Käsittelin kyllä näitä mainitsemiasi aiheita myös tässä kirjoituksessa, mutta ihan eri lokeroissa, monihaaraisen keskustelun toisistaan irrallisina osina. Nuo tekemäsi yhdistelyt olivat juuri sellaista "ajatussiltojen" rakentamista, josta olen jo aiemmin huomauttanut, eli yhden asian omaehtoinen liittäminen toiseen, omien tulkintojen ja johtopäätösten teko toisistaan irrallisia osia mielivaltaisesti yhdistelemällä.

Olet siis päätynyt noihin lopputulkintoihin ihan itse.

Esimerkki: en ole missään väittänyt, että homoseksuaalisuus itsessään olisi riippuvuus. Olen puhunut molemmista erikseen, ja riippuvuudesta ihan eri yhteydessä. Se, että se on tapahtunut saman viestin puitteissa ei tee asioista automaattisesti yhteen liitettäviä. Lukijan ongelma on paljolti siinä, että tätä juttua on levitelty niin monen "palstakilometrin" alueelle pitkin palstaa, että jutun kokonaisuutta on ymmärrettävästi jo vaikea hahmottaa, eikä sitä joka viestissä laiteta uudelleen näytille.

Olen jo aiemmin kommentoinut, että homoseksuaalisuudesta ei ole mitään syytä "kääntyä pois" - ellei itse sitä koe mielekkääksi. Ei se muuten onnistuisikaan - jos edes yleensäkään onnistuu. Minulla on kuitenkin syytä olettaa, että se onnistuu, mikäli sitä todella itse haluaa ja toimii etsien itsestään sitä mekanismia, joka toisaalta on johtanut siihen, että on kiinnostunut samasta sukupuolesta, ja toisaalta aiheuttanut sen, ettei kykene lähestymään vastakkaista sukupuolta läheisyyden ja intiimiyden merkeissä. Tätä tarkoitan noilla "oikeilla keinoilla".

Miksi sitten tätä haluaisi? Niin, se ei monellekaan taida olla ajankohtainen kysymys. Siksi se vaikuttaakin niin mahdottomalta ajatukselta. Itse ainakin kokisin ristiriitaa siinä, jos haluaisin lapsia mutten toimia niin, että saisin niitä sukupuolisessa kanssakäynnissä parisuhteeni kautta. Kokisin tämän omakohtaisena ristiriitana, jonka haluaisin selvittää. Mutta olen ymmärtänyt, ettei monikaan koe tätä itsessään ristiriitaisena saati ongelmana. En väitä, että kyseessä on "puutteellinen sairaudentunto", sillä homous ei ole sairaus vaan pikemminkin (olo)tila (kuten heterouskin), mutta ainakin minulle tässä kätkeytyy selvittämätön konflikti.

Puhuin "muutoksen eteen toimimisesta" juuri siinä tapauksessa, jos muutosta todella itse haluaa ja kokee sen mielekkääksi. Minulla on vahva usko ihmisen omaehtoiseen itsensä hallintaan, jos vain oma tahto ja vakaumus tukevat tätä. Korostan yksilön vapaan tahdon ja oman valinnan ratkaisevaa osuutta asiassa.

Nettipornoon koukussa oleville addikteille, olivat he sitten heteroita tai homoja, voisin kyllä suositella omaan tunne-elämäänsä perehtymistä ja syiden selvittämistä, miksi heille on niin tärkeätä tai välttämätöntä etsiä tyydytystä kuvien kautta, eikä toteuttaa seksuaalisuuttaan reaalielämässä. Kehottaisin selvittämään, onko heidän itsetuntonsa niin heikko, etteivät osaa kohdata ihmisiä todellisuuden tasolla, ja miettimään, mitä tyydytystä he oikeasti etsivät jatkuvalla kuvien avulla itsensä tyydyttämisellä, olisiko se sitten hyväksynnän, hellyyden, huomion tai läheisyyden puutetta, vai jotakin muuta.

P.S. Hieno stoorisi oli hyvä esimerkki ihmisestä, joka ei ole kokenut muutoksen tarvetta oman sisäisen kokemuksen ja motivaation kautta, vaan on väkisin yrittänyt mahduttaa itsensä hänelle ulkoapäin annettuun muottiin. Tällaista tämä "eheytyshoito" juuri on ollutkin, mutta se on antanut ihan väärän mielikuvan siitä, mitä todellinen muutos on - ja siihen liittyy myös aiempi kuvaukseni alkoholistista, joka yrittää ajatuksen voimalla hallita juomistaan, sen sijaan että etsisi sisäistä syytä käyttäytymiselleen, ja sitä kautta pyrkisi vapauttamaan itsensä sen otteesta. Ei siis rinnastuksena homouteen, vaan esimerkkinä siitä, että asiasta täytyy oivaltaa sen todellinen olemus, ennen kuin sen todelliseen olemukseen voi vaikuttaa.