Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#20877 Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

19.09.2013 12:12

#20830: - Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

 

No hyvä,  mennään eteenpäin.  Niin valtakunnat ova siis taisteluasemassa keskenään.  Synnyttyään ihmiskuntaan,  sen uusi jäsen joutuu saman vallananastuksentähden automaattisesti samaan suhteeseen uutta isäntäänsä kohtaan: hän hallitsee.  Eli ihminen on lankeemuksesta seuranneen vajavaisuuden ja syntisyyden suhteen vanki.  Puhutaan perisynnistä.

Normaalisti ihminen ajattelee,  että olen tällaisenani aivan ok.  En varasta,  en kieroile,  en tapa,  enkä muutakaan laittomuutta harrasta. Hän on kuitenkin tässä tilanteessa valheen vanki,   koska ei voi nähdä,  ettei suinkaan ole silti vanhurskas KJumalan mittapuiden mukaan.

Asemansa tähden ihmiseen on asetettu korkeita vaateita. Tietoisena olentona ja vielä enemmän:Jumalan kuvaksi luotuna,  hänellä on tiedostaen tai  tietämättäänkin mittatikkunaan erittäin korkea moraalinen vaatimuskokoelma. Vähimmäisannoksen siitä tuntevat kaikki,  se on tämä yleinen moraalilaki.  Sen lisäksi sanallisina annetut  käskyt. Ja vielä,  ja ennenkaikkea: rakkauden laki.

Ihmisen omavanhurskaus ja itsesumutus kuitenkin toimii (kummatkin ovat peräisin tuosta pahan valtapiiristä) hämärtäen näitä absoluuttisia lakeja;  emme nää,  miten paljon meissä on epävanhurskautta:
Oletko esim ollut kateellinen,  katkera,    toivotellut joskus jotain muuta kuin hyvää, himoinnut,  ahnehtinut,  ollut anteeksiantamaton,   ollut ymmärtämätön,  kovakin,  laiminlyönyt apua tarvitsevaa,  ollut ylpeä joskus inhottavakin.  Minä olen.

Jumalan mittari näissä kaikissa reagoi heti,  meidän  mittarimme ei.   Totumme, turrumme syntiseen luontoomme ja habitukseemme,  valheen valtakunta tekee silmämme ja sydämemmme sameiksi  ja sokeiksi.   Vasta suuret ravistelut murtavat ylpeytemme.  Ja avuttomuudessa alamme huutaa apua valon valtakunnasta. 



Vastaukset


Vieras

#20879 Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

2013-09-19 12:22:43

#20877: - Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

 

Käsitteestä "omavanhurskaus" päätellen tuo sepustus on parsittu kokoon lestadiolaisten kirjoitusten pohjalta.

 

 


Vieras

#20882 Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

2013-09-19 12:25:50

#20877: - Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Tämä oli hyvä ja selkeä kirjoitus, kiitos....  'Ja avuttomuudessa alamme huutaa apua valon valtakunnasta'. Tähän Jumala on luvannut vastata näin: 'Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua. Ps. 50.
uskova


Vieras

#20883 Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

2013-09-19 12:28:15

#20877: - Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kaikki nuo ihmisen moraalis-eettiset varjopuolet ovat tuttuja kaikissa muissakin maailmanuskonnoissa ja myös täysin uskonnosta vapaassa etiikassa. Eettisesti valveutuneessa yhteisössä mittarit reagoivat tuolloinkin, vaikka kyseessä ei olekaan mikään Jahve-mittari. Eettinen mittari värähtää pitkälle punaiselle myös tämän adressin kohdalla, jossa moni on

"ollut kateellinen,  katkera,    toivotellut joskus jotain muuta kuin hyvää, ....,  ollut anteeksiantamaton,   ollut ymmärtämätön,  kovakin,  laiminlyönyt apua tarvitsevaa".


Vieras

#20886 Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

2013-09-19 12:59:07

#20877: - Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

 

Täällähän on jo ainakin kaksi ruukkunsa rikkonutta tajunnanvirtarunoilijaa! Kummankin hengentuotteet ovat lievästi sanottuna täysin pimeitä.

 

 


Vieras

#20899 Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

2013-09-19 15:07:28

#20877: - Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Entä jos tätä taas laajennettaisiin lisää, ulos dogmisista läksyistä. Voisiko olla että perisynniksi kutsutaan tilaa jossa ihminen vapaasta tahdosta halusi lähteä ykseydestä/rakkaudesta pois kokemaan inhimmillisiä asioita. Entä jos puhumasi synti on heräämättömyyden syitä. Ihmisyyteen kuuluu aistit ja mieli. Jos Pyhäksi Hengeksi kutsutaan säiettä joka pitää meidät kaikki yhteydessä luojaan. Sinänsä Jumalalla ei ole osaa eikä arpaa vapaan tahdon valintoihin, synteihin. Hän odottaa tyynenä lapsiaan takaisin kotiin. Oppiläksyt eivät vain tapahdu yhden elämän kautta. Näin ollen Jumalalla ei ehkä ole mittareita vaan tyynenä odottaa ratkaisujamme. Meneekö siihen elämä tai useampi kaikki nuo mainitsemasi synnit kyllä sulaa pois ihmisen vapaasta tahdosta, kokemusten kautta ilman uhkaa ilman syyllisyyttä ja vaikka näitä tuntemuksia olisikin ei Jumala tuomitse, ihminen itse tuomitsee. Jos eri elämiä olisikin jos ne eivät olekaan lineaarisessa järjestyksessä vaan tapahtuu ajan ulkopuolella, tässä ja nyt, emme vain ole heränneet.

Näettekö näitä asioita voi nähdä niin laajana tai kapeana kuin haluaa tai on tarvis. Mitä enemmän avaa silmiään, syväluotaa sitä tarpeettomammaksi muuttuu absoluuttinen totuus. Miksi haluaisit kanssakulkijana tehdä toisen elämän vaikeaksi kun hän voi tehdä sen tarvittaessa itsekin. Jokaisen todellisuus on oma ja siihen kaikilla on oikeus.

Live and let others live too.


Vieras

#20900 Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

2013-09-19 15:10:14

#20877: - Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Ja miten haluat tällä avata sitä että sinulla on ollut omakohtaisia synkkäpilvisiä kokemuksia moralisoimalla muita? Itse et uskaltanut mut minkä oikeuden se antaa sekaantua toisten valinnoille?

Se ikuinen dogmi sekoittaa ihmisten päät ja mitä auktoriteettiuskovampi sitä kiihkoisampi kanta.