Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#18791 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miksi uskovaiset yrittävät järjellä selittää uskonsa perusteita, vaikka

10.08.2013 12:14

#18790: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miksi uskovaiset yrittävät järjellä selittää uskonsa perusteita, vaikka

Yritin sinne jälkikäteen raapustaa,  jotain tuosta asiasta. -   Kyllä mieluummin ajattelen,  että tietämisellämme on raja/  se on vajavaista/  tai jotain muuta,  esim niin kuin itse olet kuvannut tieteen määritelmää,  että toistaiseksi tiedämme tämä verran.   Mun kohdalleni ei ole tullut sellaista tietoa,  joka asettaisi kyseenalaiseksi  Jumalan.
Kärsimys maailmassa on sitä kyllä useasti koetellut,  muttei ole voinut kuitenkaan tappaa,  vaikken saakkaan tiedollista vastausta siihen.  Paitsi sen,  että maailma on pahan vallassa kaikin tavoin kaikkialla alkulankeemuksesta lähtien.

Vastaukset

Vieras

#18792 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miksi uskovaiset yrittävät järjellä selittää uskonsa perusteita, vai

2013-08-10 12:20:00

#18791: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miksi uskovaiset yrittävät järjellä selittää uskonsa perusteita, vaikka

Lisäksi vertaus Pohjois-Koreaan kertoo vaikutelmasi seurakuntayhteydestä olevan tunkkainen,  alistava ja ahistava,  ja vielä elämälle vieraskin. 
Aikanaan sellainen yhteisö pamahtaa ja poksahtaa auki - vai mitä?  

Hyvin kauaksikin kr.uskosta  jouduttuani kohtasin aivan toisella tavalla tämän elämän todellisuuteen tulevan,  myöskin omaa tunne-elämää koskettavan    "puhuvan Jumalan".    Vähän samaan malliin kuin eräs tuttu työntekijä kertoo työstään
rukouspalvelussa vaimonsa  kanssa:

Rukoiltuamme vaimoni nosti päänsä ja sanoi naiselle hiukan epäröiden: ”En oikein tiedä mitä tämä tarkoittaa, mutta näin sinut Golf-mailan kanssa. Sinä yritit sohia palloa reikään ja olit turhautunut, kun se ei tahtonut mennä sisään. Mutta lopulta sinä sait sen reikään."

Minä olin lähinnä vaivautunut tilanteesta. Puhe Golf-mailoista ja palloista tuntui niin eriskummalliselta. Lapselliselta. Sitä paitsi se ei tuntunut yhtään ”hengelliseltä”. Mitä taivaallista siinä nyt oli puhua Golfista rukoushetkessä. Miksi ihmeessä Herra tällaista näyttäisi, ajattelin mielessäni. Mahtoiko vaimoni nyt innostua liikaa. Mutta pidin mölyt mahassa ja nielin saarnamiehen ylpeyteni.

”Toi kuvastaa just mun tilannettani tilanteeni”, nainen tokaisi.

"Ehkä Herra halusi rohkaista sinua luottamaan siihen, että lopulta asiat järjestyvät," vaimoni sanoi, ja jatkoi hieman hämmentyneenä: ”Minä en vain oikein ymmärrä miksi Herra tällaista minulle näytti - Golf-pallon ja mailan”

”Minä tiedän!” nainen vastasi tomerasti. Asiassa ei tuntunut olevan hänelle mitään epäselvää. ”Minun mieheni on ostanut meille ensi viikoksi Golf-kurssin ja me menemme sinne yhdessä."