Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#18117 Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

30.07.2013 10:20

Jeesus sanoi vielä heille: "Minä menen pois, ja te etsitte minua ja kuolette syntiinne. Minne minä menen, sinne te ette voi tulla." Silloin juutalaiset sanoivat: "Ei kai hän aio tappaa itseään, kun hän sanoo: ´Minne minä menen, sinne te ette voi tulla´?"

Hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä. Te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. Sen tähden minä sanon teille, että te kuolette synteihinne. Sillä jos ette usko, että minä olen se, joka olen, te kuolette synteihinne." Joh. 8:21-24

Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Abraham syntyi, minä olen ollut." Joh. 8:58

Vastaukset

Vieras

#18119 Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

2013-07-30 10:33:34

#18117: - Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

Kansan reaktiot näihin kahteen äskeiseen Raamatun kohtaan.

Ensimmäiseen vähän myöhemmin: "Kun hän puhui tämän, monet uskoivat häneen."  Joh. 8:30

Jälkimmäiseen: "Silloin he poimivat kiviä heittääkseen häntä niillä. Mutta Jeesus kätkeytyi ja lähti temppelistä."  Joh. 8:59

Vieras

#18123 Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

2013-07-30 12:32:14

Tämän sanoman myötä tulee todetuksi kuinka raamatun sanomakin on tulkinnan varaista. Esim jos sanomaa peilaa alkuperäisestikin raamatussa olleen jälleensyntymisopin perusteella näkyy selkeä viesti. Jeesus on tuonut viestin maailmalle. Ihminen kehittyy aste asteelta, kompuroi, kuolee erheineen, syntyy uudestaan sulattaen pikku hiljaa egon kokonaan pois tullakseen viestintuojan kaltaiseksi sulautuen lopulta yhteen. Ihminen siis ymmärtää omien kokemuksien kautta totuuksia eli jokaisella yli 7 miljardilla omanlainen, itselle oikea totuus aina kunakin hetkenä.

Vieras

#18124 Re: Jeesus puhuu itsestään "Minä olen"

2013-07-30 13:25:45

"Minä olen" Vanhassa Testamentissa:

Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen." Hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: ´Minä olen´ lähetti minut teidän luoksenne."  2. Moos. 3:14

Jumalan tässä ilmoittamat nimet muodostuvat hepr. verbistä haajaa tai haavaa ´olla´, josta tulee myös ns. tetragrammi JHVH.