Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

23.07.2013 18:27

Jotakuinkin huutaa tämä vanha teksti meille päin näköä:  Ei ollut tarkoitus näitä etsiä,  en voinut ohi mennä,  kun kohdalle tuli.

Kymenen Käskyt / Hebrein textin ielkin . 

MIne olen ( ma itze Jumala taiuaasta iocaitzelle Inhimisille sanopi sinun Herras Jumalas / wekeue / kiuas / ia costan Iseiden ricoxet / iotca minua wihasit lapsisa / hama colmanden / ia nelienden Polvi

Mutta Hyuestiteen tuhanten / iotca minua racastauat / ia minun keskyni piteuet [A-0-005-[2Ms-20:6]]

Ensimeinen kesky . [A-0-006]

Ele cumardha weraita Jumaloita . [A-0-006-[2Ms-20:3]]

Toinen Ele turhanmainitze sinun Jumalas Nime . [A-0-006-[2Ms-20:7]]

Colmas Pyhite Lepopeiue [A-0-006-[2Ms-20:8]]

Nelies Cunnioita sinun ises / ia sinun eites / ettes cauuaneläisit . [A-0-006-[2Ms-20:12]]

Wides Ele tapa . [A-0-007-[2Ms-20:13]]

Cudes Ele hooritee . [A-0-007-[2Ms-20:14]]

Seitzemes Ele warghasta . [A-0-007-[2Ms-20:15]]

Cadhexes Ele ole wäre todhistaija / sinun lehemeises wastan . [A-0-007-[2Ms-20:16]]

Ydhexes Ele pydhe sinun lehemeises honetta . [A-0-007-[2Ms-20:17]]

Kymenes . Sinun lehemeises Emende / P

Täytyy vielä lisätä tähän,  kun itse luin tuota neljättä käskyä,  tuli eläväksi tuo,   ettes cauuaneläisit.
Tässä,  jostakin syystä juuri tässä käskyssä,  on myös tuo vakava lainalaisuus tuotu julki:  Kylvämisen
ja niittämisen laki.  On tästä syvää omakohtaista kokemusta.
Ja voin sanoa aamen!

Vastaukset

fundis

#17659 Re:

2013-07-24 06:08:58

#17640: -

Oletkos tullut huomanneeksi, kuinka Luther eurooppalaisena munkkina tuli väärentäneeksi kymmenen käskyä?

Esim. juutalaiset itse kirjoittavat kolme ensimmäistä käskyä Jumalan kunnioittamisesta ja meidän kaksi viimeistä käskyämme ovat yhdessä ja samassa käskyssä. Siinä tulee näkyviin 'katseen siirtyminen' maallisiin asioihin, vaikka meille tärkeintä olisi kuitenkin, että katselemme yli horisontin, ylöspäin! Puolet käskyistä kertovat kuinka kunnioittaa auktoriteetteja. Puolet käskyistä nykyajan ihminen heittää roskikseen, edes ajattelematta sen seurauksia.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kymmenen_käskyä