Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#16896 Re: Re: Re: Re: Re: Sodoma ja Gomorra

06.07.2013 10:49

#16889: - Re: Re: Re: Re: Sodoma ja Gomorra

 

Ylemmyydestä nimenomaan monenkohdalla on kyse.  Olisi viisasta pelätä  kaikkivaltiasta Jumalaa,  vaikkei pelkääkään massiivista tuskaa tuottanutta uskovaisten yhteisöä.  

Ylemmyydestä kertoo myös keskustelukumppanin vertaaminen koukussakiemurtelevaan matoon,  ei ollut ensimmäinen kertakaan.


Vastaukset


Vieras

#16904 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sodoma ja Gomorra

2013-07-06 12:33:50

#16896: - Re: Re: Re: Re: Re: Sodoma ja Gomorra

Ylemmyys keskustelun retorisessa tiimellyksessä ja ylemmyys ihmisryhmien välillä ovat kovin eri asioita. Olen sen verran liikkunut homopiireissä, että tiedän tilanteen. Siellä lietsotaan nimenomaan sisäisesti omanarvontuntoa ja ulospäin oikeutta olla oma itse. Molemmat asiat ovat olleet vuosituhansien sorron takia kovasti takamatkalla.

Suomen kielessäkään sanonta "olen ylpeä lapsestani" ei tarkoita sitä, että asettaisi lapsensa muita paremmaksi vaan sitä, että on onnellinen siitä, että lapsi on onnistunut jossain merkityksellisessä.

Aivan toisenlaista ylpeyttä ilmenee Jeesuksen fariseus-publikaani-vertauksessa, jossa ylpeys on itsensä asettamista muiden yläpuolelle, koska on uskonnollisesti niiiiiin oikeaoppinen. Tätä nimenomaista Raamatun tuomitsemaa ylpeyden syntiä täällä harjoittavat taajaan juuri uskikset.