Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

07.06.2013 18:29

Lainaus: Erkki Koskenniemi SLEY
Luterilaisen uskon mukaan vanhurskauttaminen on ensinnäkin a)täysin Jumalan teko, toiseksikin se on b) kertakaikkinen teko, jonka c) seurauksena on pyhitys.

a) Luterilaisen uskon sydänääniin kuuluu, että ihminen ei itse kohoa Jumalan luokse ja tarjoa hänelle sovintoa. Siihen ihminen ei synnin vuoksi pysty, vaan olemme omassa varassamme kaikki sokeita. Jumalan itse täytyy avata ihmisen silmät, ja hän tekee sen lain ja evankeliumin saarnalla. Luther kertasi itse ja opetti muita kertaamaan päivittäin katekismuksen sanoja: "Minä uskon, että en voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraani, enkä tulla hänen tykönsä, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minua evankeliumilla ..." Jumala ei ainoastaan ole valmistanut koko pelastustekoaan Kristuksessa aivan yksin ja ilman ihmisten apua. Sen lisäksi on kokonaan hänen työnsä se, että hän saattaa ihmisen uskomaan siihen tekoon, jonka hän on tehnyt valmiiksi. Luterilaisen uskonopin perusteos on tässä kohdin Sidottu ratkaisuvalta, yksi Lutherin pääteoksista.

Vastaukset

p.

#15172 Re:

2013-06-07 19:45:04

#15168: -

Terveisiä Erkille!  Ja etenkin Rakkaalle vanhalle isälleen,  Heikki Koskenniemelle,  mikäli vielä elonpäiviä on riittänyt.
Ihan yhden puhekasetin kautta aikoinaan sain todella lähes läpi elämän kestäneen lämpimän  kuvan sanan täyttämästä jumalanpalvelijasta.

Muistan jopa sanasta sanaan Koskenniemen kuvailleen, " tämän maailman muoto on katoamassa - kuka tätä ymmärtää"?
Nyt vasta näin,  että hän oli klassisen filosofian professori,  ja käänsi suuria ja merkittäviä teoksia.

Ad libriksen listalla oli näitä arvokkaita käännöstöitä jopa ostettavissa:

Marcus Minucius Felix:  Octavius,
Apologeettisen kirjallisuuden klassikko,
kirjoitettu ensimmäisinä vuosisatoina.

Kristitty Octavius Ianuaris ja pakana Caecilius Natalis

Apostoliset Isät

Literatur und philosophie in der antike.

Ensimmäisen Mooseksen kirjan 3 - osainen,  lähes 1000 sivuinen 
Lutherin selitysteos.

Ja viimeisenä, muttei vähäisimpänä:  Mainio selityksin varustettu Uusitestamentti
lKoskenniemi - Thuren

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516187404

http://www.adlibris.com/fi/searchresult.aspx?search=advanced&author=Heikki+Koskenniemi&fromproduct=true&lang=fi