Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Vieras

#14852 Re: Re:

01.06.2013 19:23

#14851: p. - Re:

Sodoman ja Gomorran "löytyminen" on pelkkää spekulaatiota ja satunnaisten asumuslöytöjen jälkikäteistä tulkintaa, jolla ei ole mitään tekemistä historian ja arkeologian kanssa. Kuolleen meren löydöt sen sijaan ovat ihan aitoja ja kertovat itse itsestään kirjallisina lähteinä. Samalla ne laajentavat käsitystä siitä kuinka lukuisia uskonnollisia liikkeitä oli ilmassa ajanlaskun alkutaipaleella. Kristinusko oli yksi näistä monista.

Vastaukset

Vieras

#14853 Re: Re: Re:

2013-06-01 20:05:51

#14852: - Re: Re:

Niin sitä juuri tarkoitinkin turistiluokalla.

Vieras

#14854 Re: Re: Re:

2013-06-01 20:43:08

#14852: - Re: Re:

Myöskään "Kuolleen meren löydöt" - ohjelman alkupätkä,  joka viikolla vilahti silmieni ohi, ei oikein vakuuttanut,  koska luolien löytöhistoria ( jolla ei mitään merkitystä itse asian kannalta tietenkään ole) oli kerrottu ainakin Esko Haavan kertomasta  tarinasta poikkeavasti.

Ta´Amira - heimon beduiinit olivat (muutamia) liikkeellä Beetlehemin itäpuolella.  Itse he kertoivat olleensa paimentamassa vuohia,  toiset väittävät heidän liikuskelleen autiomaassa salakuljetus puuhissa. Nuori Muhammed adh-Dhib, huomasi aukon vuorenrinteessä.  Muhammed halusi tutkia onkalon syvyyttä ja viskasi sinne kiven. No eihän tällä mitään merkitystä tietysti ole,  kaivoin vain tuon Esko Haavan kirjan esiin kun muistin että siinä on pieni ero tarinassa.

Merkillistä,  että lähes samaan vuoteen ajoittuu Israelin itsenäiseksi julistautuminen.   -  Eteenpäin lukiessa selviääkin että  beduiinit ovat antaneet ristiriitaisia tietoja löytöhistoriasta.

Oliko sulla tietoa muistakin teksteistä  kuin tässä mainituista:

Kokonainen hebrean kielinen Jesaja

Hebrean kielinen selitys profeetta Habakukin kirjasta

Luostarimaisen veljeskunnan sääntöjä ja seremonioita

Aramean-kielisiä lisäkertomuksia eräisiin I Mooseksen  kirjan osiin

Jesajan jäliosa

Eräänlainen ilm.kirja Valkeuden ja pimeyden lasten sota

neljänä palana oleva käärö hymnejä ja psalmeja