Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#13560 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

14.05.2013 17:03

#13549: taku - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

Kirjoitin kylläkin, että Paavalin tarkoituksena lienee ollut ennen kaikkea tuomita toisuskoisten harjoittama temppeliprostituutio Cybelen kastroitujen pappien kanssa. Hänhän puhuu nimenomaan epäjumalien palvelusta ennen kohtaa, jossa kuvataan homoseksuaalisia tekoja ja ylipäätään kirjoittaa roomalaisille jostakin toisesta ryhmästä/kansasta, joka ei palvo Luojaa, vaan luotua.

Vaikka ajattelet, ettei Paavali olisi paheksunut pederastiaa, esim. noista rabbien kiistoista voi kuitenkin nähdä, että vaikka pederastiaa ei nähtykään tuohon aikaan vahingollisena lasten kehityksen kannalta (saati traumaattisena), niin sitä kuitenkin paheksuttiin. Ja kuten aiemmin kirjoitin, lähinnä paheksuttiin sitä, että lapset suostuvat homoseksuaalisten tekojen kohteeksi eli alentavat itsensä häpeään. Homoseksuaaliset teot kun olivat tuohon aikaan häpeällisiä juuri teon kohteen kannalta, tekijää itseään ne eivät häpäisseet. Homoseksuaalista raiskausta käytettiin mm. sodissa keinona viedä mieheltä tämän kunnia. Myös Philon (= Philon Judaeus, Filon Aleksandrialainen, joka eli n. 20 ekr-40 jkr) teksteissä lukee, että aiemmin vaiettu asia, poikien rakastaminen, on levinnyt ja vaikka se on synti, sillä jopa kerskutaan nykyään. Lisäksi hän mainitsee em. temppeliprostituution, kastroidut papit ja Ceresin (= Cybelen toinen kutsumanimi). Ja huom. tässä kirjoituksessaan Philo puhuu juurikin Mooseksen laeista, nämä hänen tekstinsä ovat varhaisimpia juutalaisia kirjoituksia, kuten tuolta linkistä voi lukea.

VII. (37) Moreover, another evil, much greater than that which we have already mentioned, has made its way among and been let loose upon cities, namely, the love of boys, which formerly was accounted a great infamy even to be spoken of, but which sin is a subject of boasting not only to those who practise it, but even to those who suffer it, and who, being accustomed to bearing the affliction of being treated like women---- (40) And I imagine that the cause of this is that among many nations there are actually rewards given for intemperance and effeminacy. At all events one may see men-women continually strutting through the market place at midday, and leading the processions in festivals; and, impious men as they are, having received by lot the charge of the temple, and beginning the sacred and initiating rites, and concerned even in the holy mysteries of Ceres. (41) And some of these persons have even carried their admiration of these delicate pleasures of youth so far that they have desired wholly to change their condition for that of women, and have castrated themselves and have clothed themselves in purple robes, like those who, having been the cause of great blessings to their native land, walk about attended by body-guards, pushing down every one whom they meet.

http://www.earlyjewishwritings.com/text/philo/book29.html

Philon Judaeuksesta voi lukea täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Filon_Aleksandrialainen

Vastaukset

taku

#13561 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

2013-05-14 17:46:51

#13560: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

siis minun käsitykseni mukaan hän paheksuu kaikkea homoútta iästä riippumatta.Ja erityisesti miesten välistä anaalia.Tuohon aikaan ei osattu tehdä samalla tavalla eroa lapsen ja aikuisen välillä kuin nykyään. juutalaistytöt saatettiin naittaa jo 12-vuotiaina joloin he olivat uskonnollisesti täysikäisiä.Sellainen ajattelutapa että aikuisen ei pidä sekaantua alaikäiseen on syntynyt vasta yli tuhat vuotta Paavalin jälkeen.

Tai ehkä voisi sanoa pikemminkin niin että nykyään ei osata tehdä eroa lapsen ja nuoren välillä ja tuolloin ei osattu tehdä eroa nuoren ja aikuisen välillä.minun mielestäni homma menee niin että ensin ollaan lapsia ja sitten 14 tai 15-vuotiaana tullaan nuoriksi ja noin 18 vuoden iässä aikuisiksi.

Jossain määrin ehkä lapsen oikeudet saatettiin ymmärtää mutta ei samalla tavalla kuin nykyään ja nuoren esim 14-vuotiaan erottaminen aikuisista jotain aivan käsittämätöntä.Tätä taustaa vasten tuo selitys ei kertakaikkiaan toimi.

p.

#13577 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

2013-05-15 07:38:51

#13560: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: 13430

 

Onko Philon kirjoituksia käännetty pohjoismaisille kielille?  Ovatko laajoja?.  Tiedätkö hänen elämänsä loppupuolen vaiheista,  kuoliko yhtäkkiä vai elikö aktiivisesti vielä  30:luvulta  40 :luvulle.

 

(Siinä olikin se wikipediaviite kyllä,  mutta nuo ei välttämättä aukea sieltä.)