231k

Kommentoitu viesti

Vieras
Vieras

#4 Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille

07.03.2011 20:36

#1: Jukka ja Ulla Haavisto - Kaksinkertainen syy säilyttää linja 231k 

Kannattaisi tarkastella linjan 231K tarvetta hieman laajemminkin, kuin vain kulttuurikirkon asiakkaiden näkökulmasta. Perustelut linjan muuttamiseksi on kerrottu melko kattavasti HSL:n liikennöintisuunnitelmassa. Lisäksi kannattaisi huomioida seuraavia asioita:

Linjan 231K nykyinen reitti Mäkkyläntien ja Sotarovastintien kautta ei ole turvallinen alueen asukkaille ja lukuisille tienkäyttäjille (jalankulkijat, pyöräilijät, ja erityisesti lapset). Mäkkyläntiellä ja Sotarovastintiellä ei ole jalkakäytäviä, ja tie on paikoin erittäin kapea. Erityisesti edellä mainituista syistä kyseiset tiet soveltuvat huonosti bussiliikenteelle.

Linjan 231 käyttöaste on hyvin alhainen osuudella Mäkkyläntie - Sotarovastintie - Henrikintie (ks. liikennöintisuunnitelma), mikä osaltaan tukee linjan siirtämistä reitille Turuntie - Mäkkylän puistotie. Ei tunnu järkevältä ajaa nykyisillä tiheillä vuoroilla lähes tai täysin tyhjiä vuoroja reitillä, joka ei muutoinkaan ole turvallinen teiden käyttäjille. Eniten linjaa käytetään ruuhka-aikoina juuri kyläkirkon pysäkiltä sekä Mäkkyläntien pysäkeiltä, joilta on lyhyt, enintään muutaman sadan metrin, kävelymatka uuden reitin lähimmille pysäkeille.  Uuden reitin lähin pysäkki Pitäjänmäen kulttuurikirkolta on alle 300 metrin päässä Turuntiellä. Näin ollen joukkoliikennepalveluita ei olla todellakaan viemässä pois myöskään kulttuurikirkon asiakkailta.

Uusi reitti palvelee koko Mäkkylän alueen joukkoliikennetarvetta nykyistä paremmin. Uusi reitti palvelee nykyistä paremmn Puustellinmäessä sjaitsevia kouluja ja alueen asutusta. Puustellinmäkeen on rakennettu uusia kerrostaloja, ja uusia taloja on edelleen rakenteilla. Siten käyttötarve linjalle on nykyistä suurempi uudella reitillä. Kotikallion palvelutalon asukkaita (ja muitakin alueen asukkaita) palvelee edelleen palvelulinja, eikä uuden linjan mukainen pysäkki Turuntiellä ole kuin noin 200 metrin kävelyn päässä. Toki lähimmät linja-autoyhteydet ovat edelleen kivenheiton päässä Turuntiellä Espoon alueen puolella.

Tällä sivulla siteeratut Jussi-Petteri Lapin mielipiteet mm. Jokeri-linjan tulevista suunnitelmista, A-junien vuoroväleistä tai Helsingin ja Espoon välisistä matkustusvyöhykkeistä eivät liity linjan 231K reittimuutokseen, jolla parannetaan Mäkkylän alueen joukkoliikennepalveluita sekä Sotarovastintien ja Mäkkyläntien asukkaiden ja tienkäyttäjien turvallisuutta.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#8 Re: Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille

2011-03-08 08:34:57

#4: Vieras - Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille 

Et taida olla linja 231k käyttäjä kun väität että linja kulkisi tyhjänä. Tuleppa joku aamu 7.27 ja 7.57 vuoroille niin näet ettei linja todellakaan kulje tyhjänä. Ja mitä tulee turvallisuuteen niin kyllä henkilöautotkin joutuvat väistelemään jalankulkijoita.

Vieras
Vieras

#26 Re: Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille

2011-03-08 21:06:28

#4: Vieras - Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille

Täytyy kyllä ottaa huomioon myös se, että jos pysäkki Espoon puolella, on siitä tietenkin seutulippuhinta. Rahastuksen makua sanoisin ja sellaiselle kyllä ehdoton EI.

Sanoo Pirkko Karasti, Pitäjänmäki

Leila Mäkipentti
Vieras

#50 Re: Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille

2011-03-25 10:57:58

#4: Vieras - Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille 

 Jokerilinjan tulevat suunnitelmat ja H:gin ja Espoon väliset matkustusvyöhykkeet liittyvät kyllä varsin oleellisesti 231K:n reittimuutokseen. Kun Kyläkirkontien vanhusten lähin pysäkki (ja pysäkki johon ei tarvitse kiivetä mäkiä!) on Vermo, olisi ehdottoman välttämätöntä muuttaa Vermon pysäkki takaisin Helsingin vyöhykkeen pysäkiksi siinä yhteydessä, jos 231K:n reitti muutetaan. Palvelulinja kulkee käytännössä vain kerran tunnissa( kahdella vuorolla on runsaan 10 minuutin väli) arkisin eikä viikonloppuisin lainkaan.

 

Betonieläinten Ystävät ry
Vieras

#53 Re: Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille

2011-03-29 11:02:08

#4: Vieras - Linja 231K turvallisuusriski tienkäyttäjille

Ratkaisun voi esittää näinkin mutta tosiasiat ovat että liikenneyhteyksien parannus toisille on merkittävä huononnus toisille, ja että liikennerikkomukset eivät ole suunnittelu- vaan lakiasioita.

Kuitenkin jos näin on pakko tehdä jatkaisin itse ainoalla järkevällä tavalla tienkäyttäjien turvallisuuden puolesta eli katkaisemalla läpiajon Henrikintieltä Sotarovastintielle. Alueen asukkaana minulle on selvää että busseista alkaen läpiajoliikenne ei noudata nopeusrajoituksia ja vaarantaa jalankulkijoiden turvallisuutta, erityisesti yöaikaan nopeudet näyttäisivät tuplaavan rajoituksen numeron. Jos vain bussilinja poistetaan jää kaahareille katu jolla heidän ei tarvitse varoa edes busseja.

Tien katkaisemalla bussilinjan lopettamisen merkitys voisi olla myös jotenkin positiivinen.