Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

fundis

#9135 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

12.04.2013 10:44

#9134: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ymmärrän ajatuksen, että siinä aloitetaan opettaa, mutta en näe sitä, että kysymys olisi jostain toisesta joukosta, kuin uskovat ihmiset. 2.luvussahan jatkuu 'uskovaisten' ruotiminen.

Vastaukset


Vieras

#9138 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2013-04-12 11:01:04

#9135: fundis - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2. luvun ruotiminen vaikuttaisi kuitenkin vaihtavan jälleen näkökulmaa: "Sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin. Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja". Eli ensin tervehditään, kehutaan ja kiitellään Jumalalle rakkaita, joiden uskon maine on kiirinyt maailman ääriin ja toivotaan, että päästäisiin jo kohta kasvokkain. Sitten siirrytään selostamaan asioita, jotka motivoivat Paavalia kirjoittamaan ja matkaamaan evankeliumia julistaen.

Tämän jälkeen Paavali muuttaa persoonapronominia ja puhuu "heistä" ja siitä, miten "he" ovat syyllistyneet Paavalia kuohuttavaan toimintaan. Kirjeen tämän kohdan selostus puolestaan näyttää kokonaisuutena tarkastellen sopivan idolatrioineen ja seksikuvauksineen tuon ajan kilpailevan jumaluuden eli Baalin palvontamenoihin.

Oletetusta Baal-kuvauksesta päästyään Paavali jälleen puhuttelee suoraan kirjeen vastaanottajia ("sen tähden et voi mitenkään puolustautua, ihmisparka, sinä joka tuomitset muita, kuka sitten oletkin") ja integroi edellä antamansa esimerkin opetukseensa Jumalan tuomion oikeudenmukaisuudesta.