Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti

Alkup. kysyjä

#9109 Re:

12.04.2013 08:11

#9107: - Turha on pienen ihmisen yrittää vesittää Jumalan-sanan SYNTI-MÄÄRITELMIÄ. 
Vai voiko joku todistaa, että synninharjoittaminen olisi synnyttänyt lyhyemmällä saatikka sitten
pidemmällä aikavälillä ihmiselle itselleen tai hänen lähimmäisilleen jotakin hyvää?

Jokainen raamatun tulkinta on ihmisen tulkinta, olipa synti mikä hyvänsä. Ongelma homoseksuaalisuuden suhteen on siinä, että raamatussa ei missään kohdassa sanota suoraan, että homoseksuaalisuus on synti. Se, että sitä on pidetty syntinä on alkuaankin pienen ihmisen tulkinta. Jumalan sana ei sano, että se on. Vai voiko joku todistaa sen olevan?

Itsekään en ole ottanut kantaa siihen, onko vai eikö. Olen tuonut esille sen, kuinka vaikeaa raamatun kirjoituksia on tulkita, mutta mitä enemmän olen aiheesta lukenut, sitä enemmän olen tullut siihen johtopäätökseen, että kukaan ei voi tietää, kukaan ei voi varmuudella todistaa. Kukaan ei siis voi myöskään tuomita, se jää Jumalan tehtäväksi.

Maallisen lainsäädännön taas pitää perustua tietoon ja yhteiskunnalliseen etiikkaan ja inhimillisyyteen, ei uskontoon. Jokaisella on oikeus elää ainoa elämänsä hyväksyttynä ja oikeudenmukaisesti kohdeltuna, yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenenä. Kukaan ei saa nostaa itseään toisia paremmaksi tai synnittömämmäksi. Se, mitä tapahtuu tai on tapahtumatta kuoleman jälkeen, on kokonaan toinen asia ja sen suhteen, miten maan päällä yrittää lunastaa tai olla lunastamatta taivaspaikkaansa, on jokaisella oikeus valita oma tiensä. Siksi meillä jo on uskonnonvapaus.

Vastaukset

Vieras

#9116 Re: Re:

2013-04-12 08:36:23

#9109: Alkup. kysyjä - Re:

Todella järkeviä sanoja. Kiitos että jaksat täällä tuoda esille toistakin näkökantaa!

Omasta mielestäni raamattu julistaa rakkauden ja hyväksynnän sanomaa. Ei vihan ja tuomitsemisen. Jos nyt sitten Raamattua alettaisiin tulkitsemaan kirjaimellisesti niin luulen että maapallo olisi aika tyhjä paikka, kivikasoja sitäkin enemmän :)  Onko joku valmis heittämään sen ensimmäisen kiven?

Vieras

#9120 Re: Re:

2013-04-12 08:59:04

#9109: Alkup. kysyjä - Re: Kysymykseni kuului, että mitä HYVÄÄ synninharjoittaminen on tuonut. Vai oletko sitä mieltä, että syntiä ei ole olemassakaan ja PAHAT SEURAAMUKSET tulevat vain sattumalta. Minä näen selvän syyhteyden synninharjoittamisen ja seuraamusten välillä.

p.s. mielestäni homoseksuaalisuudesta syntinä on Raamatussa selvästi kerrottu monessakin kohtaa.

fundis

#9128 Re: Re:

2013-04-12 10:21:19

#9109: Alkup. kysyjä - Re:

Eilinen keskustelumme herätti minut ajattelemaan Jeesuksen opetuksia ja erityisesti sitä, että olemme kaikki syntisiä. Mikään synti ei ole toistansa suurempi (paitsi Pyhän Hengen pilkka).

Kun ajattelen tämän päivän ihmistä ja erityisesti uskovaiseksi itsensä luokittelevaa, hänen tärkeimpiä tehtäviään elämässä on olla tarvitsevien apuna ja tukena, ei tuomion pasuunana. Eikä tietenkään syntejä siunaamassa, mutta auttamassa lähimmäisiään eteenpäin niillä keinoilla joita itsekullakin on.