Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Kommentoitu viesti


Vieras

#8732 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

10.04.2013 18:18

#8716: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto 

 Kummatkin käyvät rinta rottingilla omaa sotaansa tuulimyllyjä vastaan.

"Ihan menestyksekkäiltä he vaikuttavat."

Ehkä tällä hetkellä näyttää siltä "homojen vapautustaistelijoiden" osalta, mutta kun kupla puhkeaa, illuusiossa eläminenkin loppuu.

"Kerrotko, millä tavalla avioliittoa koskeva Raamatun jae on epärelevantti avioliittolaista puhuttaessa. Yksittäinenhän siteeramani kohta ei ole, vaan niitä on huomattava määrä."

Raamattua ei lueta niin että sieltä poimitaan tarkoituksenhakuisesti eri kohtia, joita siteerataan ja joita leikataan ja liimataan yhteen oman mielen mukaisesti. Aina on otettava huomioon luvun kokonaisuus, ja myös kenelle tekstissä puhutaan, ja missä tilanteessa.

Erilaisilla irrallisilla siteerauksilla (niitä leikaten ja liimaten) voit pahimmassa ääritapauksessa saada aikaan esimerkiksi tällaisen, täydellisesti vääristyneen ja tuulesta temmatun epäraamatullisen kokonaistuloksen:

”Mutta kun Ahitofel näki, ettei hänen neuvoansa noudatettu, satuloi hän aasinsa, nousi ja lähti kotiinsa omaan kaupunkiinsa, ja kun hän oli toimittanut talonsa, hirttäytyi hän; niin hän kuoli, ja hänet haudattiin isänsä hautaan.” (2. Sam. 17:23)

 ”Niin Jeesus sanoi hänelle: 'Mene ja tee sinä samoin.' " (Luuk. 10:37)

Vastaukset


Vieras

#8743 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

2013-04-10 19:00:25

#8732: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Avioliitto on naisen ja miehen välinen julkinen liitto

Tarkoitushakuisesti eri kohtia? Irrallisia siteerauksia? Kaikki lainaamani kohdat ovat loogisessa asiayhteydessä toisiinsa. Olen useamman kerran pyytänyt vastausta kahteen kysymykseeni siitä, miten Raamattu ja avioliittolaki näyttävät olevan huomattavassa määrin ristiriidassa keskenään, mutta vastauksen sijaan minua on peloteltu "kuplan puhkeamisella" ja lyöty Raamatun jakeilla.

Sen verran olen saanut uskovista kirjoittajista irti, että ilmeisesti vaimon alistuminen miehen tahtoon kotona, seurakunnassa ja muualla on Jumalan tahto, ja että ilman auktoriteetteja ei voi elää. Tarkentaviin kysymyksiini näihin teemoihin liittyen en ole saanut vastauksia. Samoin nimimerkki Alkup. kysyjä on ansiokkaasti ottanut kantaa samaan tematiikkaan sekä laajentanut näkökulman koskemaan Raamatun yleistä tulkinnallisuutta, muttei hänellekään ole vastattu juuri mitään.

---------------------------

Efes. 5:22 "Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle; sillä mies on vaimon pää.

Efes 5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

1. Kor. 11:7-10 "Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on

miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten,
vaan vaimo miestä varten. Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien
tähden."

1. Kor. 14:34-35 "Olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua,
vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan
omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa."

Tit 2:5 olemaan siveitä, puhtaita, kotinsa hoitajia, hyviä, miehilleen alamaisia, ettei Jumalan sana pilkatuksi tulisi.

1Ti 2:11 Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena
1Ti 2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

1Pe 3:1 Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin,
1Pe 3:5 Sillä näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat miehillensä
alamaiset;
1Pe 3:6 niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi;ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää.

Ns. Koivuniemen kultissa vaimot kutsuvat aviomiehiään herroiksi. Siitäpä mallia myös muiden avioliittoihin?

 

Väite:

Avioliittoa ei voida muuttaa tekemättä väkivaltaa avioliiton originaalin määrittelymuodon koskemattomuudelle ja vahingoittamatta avioliiton alkuperäisen olemuksen merkitystä.

"Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset. (Eph 5:24)"

"Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella (Avioliittolain 2.2 §)."

Onko aviomiehellä oikeus kieltää vaimoltaan osallistuminen perheen ulkopuolisiin aktiviteetteihin? Jos on, niin Suomen avioliittolaki tekee väkivaltaa avioliiton originaalin määrittelymuodon koskemattomuudelle.

"Mutta minä sanon teille: joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin; ja joka nai hyljätyn, se tekee huorin." (Matt 19:9)

Kun avioliittolain 2 luvussa luetellut avioliiton esteet eivät mainitse aikaisempaa, epäraamatullisin perustein otettua avioeroa avioesteenä, eikä uudelleenavioitumiselle siten ole lain mukaan mitään estettä, niin Suomen avioliittolaki vahingoittaa avioliiton alkuperäisen olemuksen merkitystä.

Raamatun mukaan sorvattava avioliittolaki ei ydinkohdiltaan muistuttaisi nykyistä sääntelyämme. Miksi kristityt eivät tuomitse avioliittolakiamme haureuteen, syntiin ja yleensäkin Jumalan tahdon vastaiseen käyttäytymiseen yllyttävänä tai ne vähintään sallivana?

 

Väite:

”Tasa-arvo”-kortin heiluttaminen ei ole validi peruste rikkoa nykymuotoista avioliittoa, koska
naisen ja miehen välisessä avioliitossa toteutuu molempien sukupuolten tasa-arvo, eli nykymuotoisenaan avioliittolaki on tasa-arvoinen.

Paavalin opetuksen mukainen puolisoiden tasa-arvo ei ole tasa-arvoa nykyihmisen ymmärtämässä merkityksessä. Tasa-arvoisessa avioliitossa ei ole jumalallisen oikeuden mukaan määriteltyä puolisoiden valtahierarkiaa tai vallanalaisuussuhdetta. Uskonnosta irtautunut avioliittolakimme on huomioinut kristinuskossa vallitsevan opin vaimon alaimaisuudesta kaikessa ja kirjannut siksi 2.2 §:ään kummankin puolison oikeuden päättää omista asioistaan. Avioliittolakiin integroitu tasa-arvopykälä nimenomaan rikkoo raamatullista näkemystä vastaan.

Kommentteja?