Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

paviljonki purkuun

#226 Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

25.02.2013 13:41

Miten tämä juttu menikään?

Alkutilanteessa ja muistutuksissa mainitaan jalkakäytävällä kovaa pyöräilevät, jotka luonnollisesti ovat väärässä paikassa, koska eivät ilmeisesti uskalla ajaa liikenteen mukana. Pyöräilijöitä ei kuitenkaan haluta pois jalkakäytäviltä omalle kaistalleen/tielleen, vaan valitsemaan vanha jo uutena väärään paikkaan toiteutettu pidempi reitti (eli jatkossakin ne samat ilkeät pyöräilijät vaanisivat niitä samoja jalankulkijoita).

Lastaavat ja lossaavat (purkavat) autot ovat vuosikaudet seisseet luvatta jalkakäytävillä koko kadun mitalla, vaikka liikennemerkeillä kielletään kadulla lastaus tai lossaus vain 7-9 ja toiseen suuntaan 15-18, joten niiden oikea paikka olisi ollut kaikki nämä vuodet (mukaan lukien tämä päivä) vain ajoradalla. Nyt tätä ilkeää pysäköintiä halutaan käyttää argumenttina pyöräkaistojen ja sitä myöden osittain kaventuvan jalkakäytävän vastustamisessa. Siis mitä te oikeasti haluatte? Autot oikeisiin suunniteltuihin lastipaikkoihin, joita olisi jatkossa poikkikatujen aluissa (ilta, viikonloppuina ja yöaikaan asukaspysäköintipaikkoina), vai edelleen samaa tukkimista jolloin rollaattori-ihmiset ohittavat autot kadun kautta (siis jo nykyisellä leveydellä tätä tapahtuu esim. Sammonkadun Siwan kuorma-auto tukkii harvasen päivä koko jalkakäytävän, mutta Sammonkadulle tai ajoradalle sitä ei vaadi kukaan. Miksi?

Sitten teitä huoletti toisen autokaistan kavennus ja siitä aiheutavat ruuhkat. Kapasiteettia ei saa heikentää. Tällä suunnitelmalla lisätään ruuhkia, niinhän te sanoitte. Yleiskaavatilaisuudessa (Laiturilla) eräskin setä kertoi sairaskohtauksesta, joka olisi ollut kuoleman vakava jos ambulanssi ei olisi päässyt ruuhkaisuuden takia osoitteeseen. Yksi ajokaista ei ikinä olisi tullut kysymykseen, vaan liikenteen pitää KULKEA!. Nyt kun liikenne tulee lisääntymään Jätkasaaren takia (vieläkin suuremmat neliöhinnat) ja asialle varaudutaan, nyt itketään asuntojen arvonlaskusta ja lisäliikenteestä aiheutuvaa haittaa. Siis kumpaa te haluatte: kaupunkimaisempaa vähäliikenteistä tilaa, joka aika ajoin ruuhkautuu; vai kaksikaistasta ruuhkatonta (en todellakaan voi luvata) ajoväylää, missä vielä suuren leveyden vuoksi ajetaan poikkeuksetta ylinopeutta (tämän hetken tilanne)?

Sitten tuli tämä yöpysäköinnin poistaminen. Niitä ei saa poistaa, menee 250 paikkaa (näin mainittiin muistutuksissa). Nyt kun ne poistetaan, tästä tulee läpiajoväylä ja liikenne kasvaa. Kyse on siis ilta kuuden ja aamu seitsämän välisesti ajasta, jolloin jatkossa liikenteelle on varattu kaksi kaistaa; mistä nämä suuret läpiajomassat tulevat? Ja onko Mechelininkatu tällä hetkellä (n. 30 000 ajoneuvoa/vrk) hiljainen asukaskatu?

Mä olen täysin pudottut kelkasta - tai autosta... tai fillarista.

Miksi kukaan ei ole huomannut positiivisia asioita? Esim. viihtyisän keskihiekkatien jatkuvuutta on suunnitelmassa tuntuvasti parannettu. Jatkossa jokaiselta pätkältä seuraavalle pääsee yksillä valoilla (tällä hetkellä pituussuuntaiset suojatiet puuttuvat, joten jatkuvuus vaatii kolme (3) liikennevalosykliä).

Pyöräily-ympäristö kohentuu selvästi, joka tulee nostamaan alueen arvostusta, houkuttelevuutta ja sitä myöden myös neliöhintoja. Jatkossa pyöräilemään kykynevät voivat fillaroida töölöntorille kahville ja Mechelininkadun palveluihin pääsee kätevästi myös pyörällä.

Uudet puut ovat kallis investointi, jota varmaankaan kukaan ei tee ilkeyttään.

Pysäkkiparin siirrossa toiset häviää, mutta toiset voittaa.

Muuta:

Muistutuksiin lobbarit ovat keränneet nipun nimiä, jotka eivät määrällisesti edusta missään nimessä koko taloyhtiötä. Loput asukkaista ovat ilmeisesti hankkeen kannalla? Taloyhtiössä vallitseva demokratia (enemmistö päättää) ei anna vielä lupaa muistutuksen tekoon taloyhtiön nimissä, vaan jokainen henkilö tekee ne omissa nimissään joko ryhmänä tai yksittäin. Mainittiinko muistutuksen teko yhtiökokouksessa tai mahdollisessa koolle kutsutussa ylimääräisessä yhtiökokouksessa? tai hallituksen kokouksessa. Jokatapauksessa jostain pöytäkirjasta asia pitäisi löytyä.

Kuuluuko isännöitsijän toimenkuvaan nykyään poliittisten muistutusten kirjoittaminen? varsinkin, kun koko taloyhtiö ei ole samaa mieltä. Entä osakkeenomistajien yhdenvertaisuus, toteutuiko se? ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2009/20091599#a1599-2009 ) 10 §.

Asiaa on valmisteltu kolme vuotta, mutta nyt kaikkitietävät eivät ole nähneet siitä vilaustakaan.

Kaikki pyöräilijät eivät ole Vihreiden jäseniä tai kannattajia.

Kaikki autoilijat eivät ole kokoomuslaisia ja julkista käyttävät eivät ole vasemmistolaisia?



Vastaukset

Enemmistödemokratia on poikaa

#228 Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

2013-02-25 15:50:45

#226: paviljonki purkuun - Nyt mä en tajuu enää mistään mitään 

Kun olet niin huolissasi taloyhtiöiden demokratiasta, niin voin kertoa, että taloyhtiössä valtaa käyttää yhtiökokous, joka valitsee demokraattisella päätöksellä toimeenpanovaltaa käyttävän hallituksen. Taloyhtiön toimitusjohtaja on isännöitsijä, joka panee käytännössä toimeen hallituksen päätökset. Jos taloyhtiön nimissä tehdään virallisia päätöksiä, ne on ensin käsitelty hallituksessa, ja paperin allekirjoittaa pääsääntöisesti isännöitsijä, joskus myös hallituksen jäsenet yhtiöjärjestyksen määräämällä tavalla.

Jos joku asukas on asioista eri mieltä, hänellä on siihen oikeus, koska tämä ei ole Neuvostoliitto, vaikka täällä nyt yritetäänkin kieltää eri mieltä oleminen. Mutta siitä huolimatta hallitus toimii sille annetuilla valtuuksilla aina seuraavaan yhtiökokoukseen asti.

Helsingin kaupunki on lähettänyt taloyhtiöille eli kiinteistönomistajille tiedotteen muistutuksen tekomahdollisuudesta, ja jokainen taloyhtiö on ottanut siihen kantaa omista lähtökohdistaan yhtiöjärjestyksen määräämällä tavalla. Ja ole huoletta: kaikki löytyy takuuvarmasti pöytäkirjoista.

Mistä muuten tiedät, mitä mieltä Mechelininkadun kaikkien taloyhtiöiden kaikki asukkaat ovat katusuunnitelmasta?

Ainotar

#230 Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

2013-02-25 17:43:57

#226: paviljonki purkuun - Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

Jotta pääsisit takaisin kelkkaan, yritän auttaa.

Kiteytettynä kysymys on siitä, että suunnitelma merkitsee asumisen ja asumisympäristön viihtyisyyden kannalta kaikille Mechelininkadun asukkaille joitakin kiistattomia huononnuksia, toisille enemmän ja toisille vähemmän. Jonkun parannuksen siitä voivat löytää vain ne harvat ahkerat pyöräilijät, joita taloissa asuu. Heistä voi olla mukavaa, että pyörän kanssa pääsee pyöräkaistalle suoraan porttikongista, elleivät hekin sitten joudu maksamaan siitä ilosta jotain muuta hintaa.

Normaalisti asian olisi pitänyt edetä niin, että asukkaat olisivat sankoin joukoin osallistuneet suunnitelmasta syksyllä järjestettyyn tiedotustilaisuuteen ja kyselleet siitä siellä tarkemmin. Sitten he olisivat sulatelleet sitä ja etsineet vielä lisää tietoa osallistuakseen taloyhtiönsä kokoukseen, jossa asiasta olisi keskusteltu tarkentuneen tiedon pohjalta ja päätetty mistä valitetaan vai jätetäänkö valittamatta. Kun tämä prosessi jäi tietokatkoksen takia käymättä läpi, niin asiaa on alettu prosessoida täällä.  Epäilyjä, uhkakuvia, argumentteja ja vasta-argumentteja esitetään, hahmotetaan vaihtoehtoja ja vaihdetaan tietoja. Sinähän et tällaista tarvitse, kun sinulla on jo suunnitelmasta valmis mielipide eivätkä haitat koske sinua; sen takia sä et luultavasti tajuu mistään mitään.

Tölikän kundi

#245 Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

2013-03-02 08:32:12

#226: paviljonki purkuun - Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

Surullisinta on puiden kaataminen ja ilta-yöpysäköinnin poistaminen. Noiden toimenpiteiden jälkeen on jäljellä moottoritemäinen, paljas katukuilu, jossa melu raikaa ja ajonopeudet kasvavat. Kadun ylittäminen on lapsille vaarallista ja vehreyden mentyä ilman laatu heikkenee. Tuossa infernaalisessa kuilussa ei pyöräilykään ole ilo. Itse pyöräilen mielummin rauhallisen Väinämöisenkadun kautta Hesperian puistoon ja siitä Töölönlahdelle. Kuka haluaa fillaroida Mechelininkatua?