Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Faktaa löytyy Googlella

#209 Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

24.02.2013 13:52

#208: Surkeaa suunnittelua - Re: Re: Mechelininkadun liikenne

"Suurin hölmöys tässä Mechelininkadun katusuunnitelmassa on se, että yhtä aikaa heikennetään sekä julkista liikennettä että paikallisten autoilijoiden mahdollisuutta pysäköidä."

Raitiolinja 8:n kahden lähekkäisen pysäkin yhdistäminen pidentää hieman niiden käyttäjien matkaa pysäkille, joilla pysäkki on ollut lähes oven edessä. Toisilla taas matka pysäkille lyhenee. Kokonaisuutena tarkastellen pysäkkien yhdistäminen nopeuttaa matkantekoa. Julkista liikennettä on suunniteltava kaikki käyttäjät ja kokonaisuus huomioon ottaen, eikä optimoida muutamalle kovaäänisimmälle töölöläiselle muiden matkustajien kustannuksella.

Kantakaupungin pysäköintipaikat ovat lisääntyneet 39 % vuodesta 1990 vuoteen 2010. Lähde: http://marttitulenheimo.fi/2010/11/pysakoinnin-subventoinnista-on-luovuttava/

Töölöön on rakenteilla / suunnitteilla useitakin satojen paikkojen pysäköintilaitoksia. Paikallisten autoilijoiden mahdollisuutta pysäköidä parannetaan eikä heikennetä. Auton voi parkkeerata maan alle, vai pitäisikö niiden autojenkin päästä nauttimaan Meklun lehmuksista? Maanpäällinen tila on kallista ja epätarkoituksenmukaista käyttää autojen varastointiin.

Vastaukset

Surkeaa suunnittelua

#210 Re: Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

2013-02-24 14:37:32

#209: Faktaa löytyy Googlella - Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne 

Kokonaisuutena tarkastellen Mechelininkadulla ei ole uudistuksen jälkeen lainkaan joukkoliikennettä välillä Hesperiankatu - Arkadiankatu. Ilman julkisen liikenteen palveluja ei jää kuin noin tuhat käyttäjää.

Ei savua ilman puita

#211 Re: Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

2013-02-24 16:20:20

#209: Faktaa löytyy Googlella - Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

Onko tosiaan varmistettu, että raitiovaunuilla matkustavat arvostavat enemmän muutaman minuutin nopeammin kulkevaa vuoroa kuin hyvää saavutettavuutta? Eli mikä se yhteinen hyvä on, jonka vuoksi me meclulaiset pysäkkimme uhraamme? Pikaratikat olisivat asia erikseen, mutta niiden vauhtiinhan ei muutaman pysäkin poistolla päästä. Jos pysäkille kävelemiseen joutuu käyttämään kolme minuuttia enemmän aikaa ja raitiovaunussa tarvitsee istua kaksi minuuttia vähemmän, niin paljonko työmatka nopeutuu? Kaikki eivät matkusta linjan päästä päähän eivätkä siten pääse nauttimaan siitä merkittävästä vuoron lyhenemisestä, joka pysäkkien poistolla saavutetaan. Tuntuu vähän näpertelyltä tämä, vaikka liikennelaitos voi jotain säästääkin, kun voi jättää jonkun vuoron ajamatta.

Pysäköintitarve on lisääntynyt ja lisääntyy edelleen sitä mukaa kuin autojen omistuskin, selvä se. Jos tätä ei haluta on autojen ostamista säänneltävä niinkuin sodan jälkeen ja ostolupa myönnettävä vain erityisen painavista syistä, mutta sääntöjen on sitten oltava samat kaikille kaupunkilaisille eikä vain Mechelininkadulla asuville. Ja jos maanpäällinen tila on kallista, niin voi saman tilan kaivaminen keskustassa maan allekin jotakin kustantaa. Jos halleista tulee yksityinen bisnes niin asukaspysäköinnin hintakin asettuu kohdalleen samalla tavoin kuin katsastuksen.

pysäköintipaikka tarvitaan myös nyt

#218 Re: Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne

2013-02-24 19:36:14

#209: Faktaa löytyy Googlella - Re: Re: Re: Mechelininkadun liikenne 

 Rakenteilla ja suunnitteilla ei poista tarvetta lähiaikoina :-)