Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

Ei savua ilman puita

#207 Re: Mechelininkadun liikenne

24.02.2013 11:54

#206: - Mechelininkadun liikenne

En tiedä töölöläisten enemmistön kantaa, vain muutamien. En myöskään ole liikennesuunnittelun asiantuntija, mutta mielestäni pitäisi selvittää kuinka suuri osuus Mechelininkadun liikenteestä on Helsingin ulkopuolelta tulevaa pendelöintiä. Uskon, että hyvin huomattava osa. Sitä pitäisi pyrkiä julkisen liikenteen tehostamisella ja tiemaksuilla vähentämään niin, että Mechelininkadulla pärjättäisiin yhdella autokaistalla suuntaansa. Sen vieressä voisi olla pysäköintikaista ja suunniteltua leveämpi pyöräilykaista.

On mahdoton ajatus, että hevoskärrien aikaan suunnitelluille keskustan kaduille voidaan tunkea pyöräkaistat ja samalla varmistaa lisääntyvän autoilun sujuvuus. Jos halutaan rakentaa autottomampaa kaupunkia ja edistää kevyttä liikennettä, niin kyllä silloin autoilun etuihinkin on pystyttävä koskemaan. Suunnittelun pitäisi olla kaukonäköistä eikä sellaista, että kunhan nyt vain jotenkin äkkiä saadaan ne punaiset kaistat pääväylille niin sitten on kaikki OK.

Pysäköinti on kantakaupungissa hankala asia, mutta onko oikein että esimerkiksi Mechelininkadun asukkaille tehdään auton omistaminen mahdottomaksi, jotta muiden läpiajon sujuvuus varmistettaisiin? Kantakaupungissahan autoilu on aika vähäistä ja makaavasta peltilehmästä joka tapauksessa vähemmän haittaa kuin liikkuvasta. Ja kaupunkihan voi velottaa siitä makuupaikasta suhteessa enemmän kuin asuntojen "makuupaikasta" kiinteistöverona.

Vastaukset

Surkeaa suunnittelua

#208 Re: Re: Mechelininkadun liikenne

2013-02-24 12:54:14

#207: Ei savua ilman puita - Re: Mechelininkadun liikenne 

Tiedän aika monia, jotka ovat kanssasi samaa mieltä. Eihän Mechelininkadun pitäisi olla Espoon, Ruoholahden, Lauttasaaren ja pian myös Jätkäsaaren moottoritie. Nyt asetetaan vastakkain Mechelininkadun asukkaiden oikeus elää ja liikkua omalla asuntokadullaan ja Jätkäsaaren tulevien autoilijoiden oikeus ajaa sieltä sujuvasti läpi.

Eihän näitä Jätkäsaaren autoilijoita ole vielä edes olemassakaan, kun suurin osa taloista on rakentamatta ja myymättä. Vaikkei edes tiedetä, kuka sinne muuttaa, niin silti heidän etunsa on tärkeämpi kuin niiden tuhansien ihmisten, jotka asuvat jo valmiiksi Etu-Töölössä. Tässä tuetaan varsinkin rakennuttajien ja rakennusliikkeiden markkinointia, jotta kalliit asunnot menisivät kaupaksi.

Suurin hölmöys tässä Mechelininkadun katusuunnitelmassa on se, että yhtä aikaa heikennetään sekä julkista liikennettä että paikallisten autoilijoiden mahdollisuutta pysäköidä. Ei autoilu tule ikinä vähenemään, jos ei ole olemassa julkisen liikenteen kaltaista käyttökelpoista vaihtoehtoa. Kaupungin pitäisi satsata asukkaita palvelevaan jjoukkoliikenteeseen eikä heikentää sitä joka käänteessä. Viimevuotinen bussiuudistus rassaa edelleen jokaikinen päivä.

Helsingin liikenneoloja suunnitellaan täydellisen näköalattomasti ja kapeasti katsoen. Ensin päätetään rakentaa uusi kaupunginosa, kuten Jätkäsaari, ja vasta sitten ruvetaan ihmettelemään, miten sinne pääsee kulkemaan.