IRTI TURVEVESIPÄÄSTÖISTÄ

oon allergided

/ #1963 Re: Re:

14.02.2013 13:44

#1962: Turvetuotantoa sivusta seuraava - Re:

Osuit naulan kantaan! Pakko mainita tässä yhteydessä myös kasvien oma "pölyäminen". Itse kun kärsin kovasti erilaisista siitepölyallergioista niin mun näkökulmasta katsoen koko luonto pitäisi lopettaa niin ei tulisi allergisia reaktioita. En tosiaan ymmärrä kuinka turvepöly on nostettu joskus niin vahvasti esiin. Olen ollut katsomassa usein tuotantokentillä kun turvetta nostetaan ja haistellut ja maistellut sitä turpeesta lähtevää pientä pölyä. Se ei vaikuta minuun millään tavalla vaikka kärsinkin kovasta allergiasta erilaisten kasvien suhteen. Turvepöly ei aiheuta todellakaan minkäänlaista reaktiota mun herkässä nenässä ja limakalvoilla. Mutta taas mainitsemasi tiepöly on aivan kauheaa, ja pian se kevät taas tulee kun on valtateillä ja kaupungissa liki mahdotonta ajella autolla tai olla jalankulkijana kun liikenne nostattaa valtavan pölyn.

Kyllä tuo turvepöly on sieltä helpoimmasta päästä pölyjä mitä Suomen ilmatilassa leijuu! Ja se kulkeutuu vain aivan tuotantokoneiden läheisyyteen, ei etene kauas.