Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Vieras

/ #3541 Israelin entinen turvallisuuspomo: Netanyahu epäluotettava ja pakkomielteinen

08.01.2013 12:39

Israelin entinen turvallisuuspomo: Netanyahu epäluotettava ja pakkomielteinen

Israelin turvallisuuspalvelu Shin Betin entinen pää, Yuval Diskin esitti jyrkkää kritiikkiä Israelin pääministeri Benjamin Netanyahua sekä puolustusministeri Ehud Barakin kohtaan heidän päätöksentekoon liittyvien menettelyjensä takia.

Lähde: Jerusalem Post
Toimittaja: Riikka Söyring
7.1.2013, Verkkomedia.org

Israelin entinen turvallisuuspomo: Netanyahu epäluotettava ja pakkomielteinen

Yedioth Ahronithissa julkaistussa haastattelussa Diskin, joka palveli Shin Betin päänä 2005-2011 esitti alkoholinkulutuksen, tupakoinnin ja sen, että Netanyahulla "on pakkomielle Iranin suhteen" syinä vastustaa Netanyahun pääministeriyttä.

"Netanyahu on peloissaan, oikukas ja kaihtaa vastuuta", Diskin laukoi. "Tässä on johtajuuskriisi meneillään, arvojen kriisi ja lisäksi suurta yleisöä kohtaan tunnettu halveksunta. Ihmiset ehkä luulevat minun liioittelevan, mutta sanon teille: lähietäisyydeltä kaikki näyttää vieläkin pahemmalta."

Entinen turvallisuuspomo Yuval Diskin ei säästele sanojaan kuvaillessaan Israelin nykyjohdon heikkoja luonteenominaisuuksia ja kyvykkyyden puutteita.

Diskin kuvailee Netanyuahun ja Barakin käytöstä eräässä kokouksessa, jossa käsiteltiin tärkeitä asioita. Drinkkilasi, jota täytettiin jatkuvasti ja tupakka toisessa kädessä Ehud Barak seisoskeli koolla olevien tiedustelupalvelun miesten ja Israelin armeijan, IDF:n edustajien edessä. Diskin sanoo, ettei näe heissä johtajan ominaisuuksia eikä usko muidenkaan armeijan tai tiedustelupalvelun edustajien näkevän.

Diskin sanoo uskovansa myös, että Netanyahun pakkomielteellä Iranin suhteen on taustalla halu päästä historian lehdille: "Netanyahua riivaa Menachem Begin, joka hyökkäsi Irakin ydinreaktorin kimppuun, ja Olmert, jota moni pitää vastuullisena hyökkäyksestä Syyrian reaktorin kimppuun... Bibi (Netanyahu) haluaa päästä historiaan henkilönä, joka teki jotain yhtä suurta - jotain vastaavaa. Olen kuullut itse hänen vähättelevän edeltäjiään ja vihjaavan, että hänen missionsa Iranissa on oleva kokoluokaltaan jotain suurempaa."

Pääministerin toimisto sanoi Diskinin lausuntojen olevan naurettavia, kierrätysmateriaalia poliittisen tarkoitusperin, ja että Diskin on vain katkera, koska häntä ei nimetty Mossadin johtoon.

Toimittajan kommentti:

On häkellyttävää lukea tämän tyylistä lausumaa, joka on peräisin tiedustelupalvelusta ja pääministerin toimistosta. Toisaalta myös huomattavasti virkistävämpää kuin ne usein mitäänsanomattomat muotoilut, joita Suomessa ja EU:ssa kuulee vastaavien tahojen suusta. Eikä edes vaalien alla ole täällä näin värikästä. Israelissa on tulossa vaalit kohdakkoin.

Riikka Söyring @ 7.1.2013 22:06

Ote alkuperäisestä uutisesta:
Diskin: Netanyahu unreliable, 'possessed' by Iran
Former Shin Bet chief levels sharp criticism over the decision-making process at the highest echelons of Israeli government.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…