Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Vieras

/ #370 Pohjanmaan Talvivaarat

28.11.2012 21:23

Suomen Luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piirin mukaan turvetuotanto aiheuttaa niin valtavia ympäristötuhoja Pohjanmaalla, että se vetää vertoja kansaa kohahduttaneelle Talvivaaralle.

Johan oli lausunto!

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/maakuntamme-on-taynna-talvivaaroja-1.1294718

Johan pomppasi. En nauti turvetuotannon mahdollisista vaikutuksista, mutta tuollaisilla lausunnoilla Arvon Viralliset Luonnonsuojelijat (=SLL ym) kyllä sahaavat itseltään oksan poikki. Turvekaivokset Pohjanmaan Talvivaaroja!

Sen verran olen turvesuolla itsekin käynyt että minä en lähtisi provosoimaan tuolla tavalla. Onneksi yhdellä alueella Suomea on rehellistä vuoropuhelua eri eturyhmien kesken. Pohjanmaan tilanne näyttää hyvin huolestuttavalla. En ihmettele vaikkei turveteollisuutta enää kiinnosta Arvon Virallisia Luonnonsuojelijoita samaan pöytään kutsua.

Olen käsittänyt seuraavaa, korjatkaa jos olen väärässä

- turvesuolla kaivetaan ojat ja laskeutusaltaat ynnä muut. Itse turvetuotanto ei ole kaivostoimintaa. On huomattavasti ennemminkin maatalouteen verrattavaa kuin kaivostoimintaan jossa käytetään väkivahvoja koneita louhimaan ja murskaamaan kalliota. Turvetuotannon pehmokoneilla ei sellaiseen pystytä.
- turvesuon voi soistaa uudestaan ja se kyllä uusiutuu melkoisesti nopeammin kuin kaivosalueen mineraalit ja maa-ainekset
- ihmisen vessavesien ravinnepitoisuudet jätevedenpuhdistamon jälkeenkin on kymmenkertaiset verrattuna turvetuotantoon
- turvetuotannossa ei käytetä kemikaaleja pl. traktorien polttoaine ja koneiden voiteluöljy (paitsi ne isot suot missä vaaditaan lisäämään kuivatusvesiin epäluonnollista kemikaalia)
- talvivaarassa lotrataan 250 000 000 kilolla vuodessa rikkihappoa. Turvesuolla 0 kiloa rikkihappoa.
- 200 turveKAIVOKSEN lopettaminen ei vesistöongelmia lopeta. Niin kauan kuin ihminen edes asuu valuma-alueella vesistöongelmia on.

Kyllä mulla nyt ainakin meni uskottavuus Luonnonsuojeluliittoon. Onko muita joille riittää tuollainen naurettavuus? Puolesta, vastaan?