VETOOMUS JYRKI KATAISEN EROTTAMISESTA

yem4

/ #1632 "Hän ei itse ota kantaa siihen, onko korkeimpien kulukorvausten nauttiminen oikein"

06.11.2012 22:44

Katainen: Tehtäväni on olla myös Savossa (Julkaistu: 3.2.2009 lehdessä osastolla Politiikka)

"Valtiovarainministeri ja kolmannen kauden kansanedustaja Jyrki Katainen (kok) pitää oikeuden päätöstä "mielenkiintoisena".

Kataisen puoliso ja lapsi asuvat Espoossa ja ovat siellä myös kirjoilla. Katainen on kirjoilla Siilinjärvellä Pohjois-Savossa. Hän kuuluu Siilinjärven kunnanvaltuustoon ja nauttii eduskunnassa Pohjois-Savon kansanedustajalle kuuluvia kulukorvauksia.

"Koen olevani siilinjärveläinen, ja tietenkin olen siellä kuntavaaleissa ehdolla jos olen", Katainen sanoo. (2009)

Katainen arvioi, että hän käy Siilinjärvellä koko perheen kanssa "joskus viikonloppuna tai pidempinä vapaina". Yksinään valtiovarainministeri käy Siilinjärvellä tai Pohjois-Savossa "aika usein". "Maanantaipäivät ovat sellaisia. Mutta en joka maanantai."

"Jos on kansanedustajana Pohjois-Savosta, saa sen mukaan kulukorvauksia - mutta jos katsotaan, että asia ei ole oikein, niin sitten se pitää muuttaa", Katainen toteaa kulukorvaustensa määrästä. Hän ei itse ota kantaa siihen, onko korkeimpien kulukorvausten nauttiminen oikein.

"Kansanedustajan tehtävääni kuuluu olla myös Savossa, ja siellä minulla on myös asunto. Jos en olisi Pohjois-Savon kansanedustaja, ei olisi kahta asuntoa."

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Katainen+Teht%C3%A4v%C3%A4ni+on+olla+my%C3%B6s+Savossa/HS20090203SI1YO02ubp

2012: "Katainen ihmetteli kokoomuksen ministeriryhmän kokouksessa Oulussa, miksi kuorma-autonkuljettajan ammattiin opettelevalle nuorelle pitää maksaa ammattimiehen palkkaa. Kataisen mukaan tässä ei ole mitään tolkkua.

Sorvalin mielestä kommentista näkee, ettei pääministeri tunne kuljetusalaa eikä sen ammatteihin johtavia koulutuspolkuja. Yksi hyvä väylä kuljettajan ammattiin on hänen mukaansa oppisopimuskoulutus.

– Se on vaativa tie ammattiin. Työssä oppijan palkka on noin 70 prosenttia ammattimiehen palkasta. Ei siis suinkaan täysi palkka, kuten Katainen virheellisesti väitti.

Katainen tienaa nyt (vuonna 2012) noin 11 000 euroa kuussa. Sorvalin logiikan perusteella Kataisen kuukausiliksasta voitaisiin viedä 3300 euroa, jolloin kuukausipalkaksi ”aloittelevalle ministerille” jäisi 7700 euroa. Sorvali kokee, että kokoomus haluaa tehdä nuorista yritysten lähes ilmaista halpatyövoimaa, korostaa Arto Sorvali."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288492472329.html?pos=ok-pkom