Suomen HALLITUKSEN pyydettävä anteeksi Israelilta!

Israelin armeijaan

/ #3315 Usko houkutteli suomalaiset vapaaehtoistöihin

25.10.2012 11:44

Ainoana maailmassa Israelin armeija ottaa vastaan ulkomaisia vapaaehtoisia, myös Suomesta. Israelin puolustusvoimat tarjoaa kolmen viikon ohjelman, jossa vapaaehtoiset palvelevat eri tukikohdissa reserviläisille tarkoitetuissa työtehtävissä. Osallistujien taustat tarkastetaan huolella. YLE Uutisten toimittaja kävi tapaamassa suomalaisia vapaaehtoisia Tel Avivin lähellä sijaitsevassa Rehovotin tukikohdassa.

Kahdentoista suomalaisen ryhmä on tullut kolmeksi viikoksi vapaaehtoistyöhön Israelin puolustusvoimien laskuvarjojääkärien tukikohtaan. He ovat kunnostaneet varastohyllyjä, viikanneet karttoja ja tarkistaneet sotilaiden pakkeja.

Monet ovat käyneet Israelissa useita kertoja kibbutsityössä ja lomalla. Matkanjohtaja Kalevi Variksen mukaan heitä yhdistää samanlainen vakaumus.

- Rakkaus Israeliin ja myös usko Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin jumalaan. Kyllä meillä kaikilla on usko taustalla. Olen itse kokenut tämän parhaimpana mahdollisuutena olla Israelin rinnalla, sanoo Varis.

Suomalaiset tekevät tukikohdassa samoja töitä kuin Israelin armeijan reserviläiset, mutta he eivät pääse käsittelemään aseita. Vuoden Suomen armeijassa palvellut Rami Virtanen kokee, että vapaaehtoinen armeijapalvelus on edullinen keino matkustaa.

- Tämä on loistava tapa tutustua uuteen maahan. En ole itse koskaan käynyt Israelissa, ja nyt aloitetaan heti armeijasta.

Vaikka Israelin armeija ei varsinaisesti mainosta vapaaehtoisohjelmaa, riittää tulijoita eri puolilta maailmaa ympäri vuoden. Vapaaehtoisohjelman oppaan Rebecca Friedlandin mukaan vapaaehtoisten panos on tärkeä.

- Israelin armeijassa reserviläisten täytyy tulla reservitöihin kerran vuodessa, mutta kun vapaaehtoiset tekevät nämä työt, ei reserviläisten tarvitse tulla töihin, hän kertoo.

Sirkka-Liisa Lahtokari on kymmenettä kertaa Israelissa. Hänelle armeijapalveluksessa tärkeintä on yhdessäolo paikallisten ihmisten kanssa. Lahtokari kertoo, että hän voisi kuvitella myös tekevänsä vapaaehtoistyötä Suomen armeijassa, jos se on tarpeellista, mutta ei ole koskaan tullut ajatelleeksi asiaa.

Lähteet: YLE Uutiset / Sanna Negus, Rehovot

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…