Suomenlapinkoiran Trimmaus

._.

/ #41

13.10.2012 00:17

Vaikka trimmaus peittäisi lapinkoiran vikoja tai parantaisi sitä, on lapinkoira silti alkukantainen rotu. Koiralla olisi silti ne viat vaikka ne eivät trimmauksen takia näkyisikään. Eikö lapinkoirakehässä ole ideana se, että koira olisi mahdollisimman luonnollinen itsessään ja oikeasti hyvännäköinen, eikä trimmauksen tuomaa lumetta. Ei näyttelyitä pitäisi ottaa ihan niin tosissaan, että kaikki keinot ovat sallittuja? Itse otan näyttelyt kivana yhteisharrastuksena ja on kiva päästä katsomaan muita koiria minkälaisia ne ovat. :)

Totta kai lapinkoiran turkki saa olla hoidettu, kuten peseminen, föönaaminen ja harjaaminen. Yli menee kuitenkin silloin kun turkkia ruvetaan muuttamaan toiseksi mitä se oikeasti on. Sillä lapinkoiran olemuksessa luonnollinen turkki on tärkeä osa, ei trimmattu turkki. On ollut kiva kun lapinkoiran esitys on aika vapaata ja sellaisena sen olisi pysyttävänä. Jokainen tekee kuitenkin itse sen valinnan minkälaisena haluaa koiransa esittää.