Urheilu pois YLE puheesta

k-j fröjd

/ #184 Re: Yle onnistui vieroittamaan itsestään erinomaisesti

18.02.2012 16:41

#183: Vieroitettu - Yle onnistui vieroittamaan itsestään erinomaisesti

Ehkä olen ihan hakoteillä kun ajatelen että tuo ylen peruste tavoittaa ns. ruuhkaikäisiä (tms.) rikkoo yhdenvertaisuusperiatetta.

Kaikki kansalaiset on yhdenverataisia lain edessä riippumatta iästä, kielestä, rodusta, uskonnosta tms seikasta. Eihän ohjelmia voi suunnata esim rotun vedoten tai ihonväriin - miksi siis ikä olisi peruste? Kieltämättä esim. työpaikkailmoituksissa usein esitetään ikätoive hakijalta. Mutta se ei perustu lakiin. Haetaan esim kolmekymppistä nuorekasta...jne.

Puhutaan kuitenkin aikuisista ihmisistä. Ohjelman sisältöä ei tee hyväksi tai huonoksi kuuntelijan ikä. Jos ohjelma on huonosti toimitettu, ei ole väliä kuinka vanha vastaanottaja on. Höttö on höttöä iästä riippumatta. Varmaan musiikkimaku muuttuu iän myötä, mutta musaahan ei puheella ole. Minä olen koko ikäni ollut kiinnostunut esim historiasta ja olen aina kuunnellut historiaohjelmia jos tarjontaa on ollut. Ikä ei ole tottumusta tai kiinnostusta muuttanut. 15-vuotias voi olla aivan yhtä kiinnostunut politiikasta kuin 70-vuotiaskin.

Olen mailitse kysellyt puheen toimittajien koulutuksesta ja valmiuksista sekä rekrytointi- ja hakumenettelyistä - tuloksetta.

Yle on julkinen laitos. Rekrytointi pitää olla läpinäkyvää. Mehän ohjelmat maksamme. Kaikki muutkin valtion tai kunnan virat tai toimet pitää olla julkisesti näkyvillä niitä haettaessa ja ne ovat kaikille hakijoille auki. Valinnan tulokset myös ilmoitetaan julkisesti.  No - onhan meillä toki korruptiota poliittisissa virkanimityksissä, mutta nekään eivät ole perustuslain mukaisia.