Suoraa demokratiaa

Nikolas Ojala
Adressin tekijä

/ #2 Muutama ajatus tämän adressin perustamisesta

13.01.2012 20:55

Tätä Suomen poliittisen järjestelmän touhua olen seurannut vuosikymmeniä. Hallituksia tulee ja menee. Puolueita tulee ja menee. Välillä joku perustaa toivoa herättävän protestipuolueen. Näköalattomat poliitikot tekevät typeriä päätöksiä vastoin kansalaisten tahtoa. Purnaaminen ei näytä auttavan.

Tämä on pitkälti asennekysymys: Mitä suomalaiset tältä yhteiskunnalta oikein haluavat ja mihin suomalaiset ovat valmiita ryhtymään saadakseen tarvitsemansa? Havaitsin, että jos suomalaiset eivät saa muutettua itse järjestelmää paremmaksi, järjestelmältä on turha toivoa parempaa suoritusta kuten parempia lakeja esimerkiksi. Niinpä päättelin, että järjestelmän perustavanlaatuinen muuttaminen on ensisijaisen tärkeää.

Sveitsiläisen edustuksellisen ja suoran demokratian yhdistelmän toimivuutta maailma on saanut todistaa jo pitkän aikaa. Sveitsiläiset itse ovat siihen tyytyväisiä. Nähdäkseni heillä on syytä tyytyväisyyteensä. Uskon, että samankaltainen suoran ja edustuksellisen demokratian yhdistelmä toimisi hyvin myös Suomessa.

Perustin tämän adressin, jotta suomalaiset voivat näyttää, mitä he järjestelmältä haluavat. Ei ole kansalaiselta valtava uhraus päättää äänestää hyvin tärkeän asian puolesta. Se ääni täytyy antaa jonkun ehdokkaan hyväksi eduskuntavaaleissa, kun muutakaan vaikutuskanavaa ei nyt ole.