Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Vieras

/ #80 paras koiraohjelma

20.09.2010 20:31

Itse aloin seurata Milanin opetuksia suurella mielenkiinnolla. Minulla on laumanvartijakoira, jota olen yrittänyt saada namipaloilla, naksuttimilla yms. eri tavoilla tottelemaan. Kun esim. kulkee ison koiran kanssa puistossa, on vaikeaa koko ajan syöttää herkkuja ja samalla yrittää hillitä koiraansa sen innostuessa muista koirista. Samoin kotona ikkunasta ohi kulkevia ihmisiä se on haukkunut monta vuotta. Nyt esim. koiran haukkuessa ikkunassa olen mennyt sen eteen ja kieltänyt sitä katsomasta ikkunaan. Koira on ollut hetken hämillään ja sitten heti kohta laskeutunut maahan ja haukotellut. Haukottelun olen huomannut merkitsevän periksiantamista. Emmehän me anna lastenkaan kiljua ikkunassa, vaan komennamme niitä pois, jos nyt sellainen tilanne tulisi. Olen soveltanut juuri tätä tapaa eniten, menemällä koiran eteen ja en ole edes sanonut mitään ja koira on ymmärtänyt minun olevan se, joka päättää käytöstavat vai sanoisinko opettaa ne oikeat käytöstavat. Koiran pitää totella kun tulee sellaisia tilanteita, joissa koiran käytös aiheuttaa paljon harmia.