Vaadimme vuonna 2007 väärinperustein huostaanotetun, Joona Markus Mikael Leppäniemen palauttamista k

Äiti vain
Vieras

/ #34 Re: Joonan pakkohuostaanotto

17.09.2010 12:28

#2: ire leikonniemi - Joonan pakkohuostaanotto

Kirjoitit seuraavasti:

Usea sijoitusperhe/huostaanotto perhe kerää ja tekee lapsilla tiliä itselleen.

Uskon tämän, koska minulla on kokemusta vanhempana tilanteesta, jossa lapsemme oli vapaaehtoisessa sijoituksessa, koska ei ollut sopeutunut muuttoomme toiselle paikkakunnalle. Masennuksen takia lapselle oli järjestetty sijaiskoti, jossa hän voi jatkaa asumista tutulla paikkakunnalla ja koulunkäymistä tuttujen kavereiden kanssa. Sijoitus jatkui yhä uudelleen järjestettyinä puolen vuoden pätkinä, mikä on vastoin lain henkeä avohuollon sijoituksessa. Kun minä äitinä aloin ehdottaa, etteikä lapsemme voisi jo kotiutua, tätä ehdotusta ei tuettukaan sosiaalitoimen taholta. Lasta alettiin tenttaamaan, onko hän nyt varmaa siitä, että haluaa muuttaa, vaikka hän oli itse ilmaissut halunsa palata kotiin. Sijaishoitaja oli ilmeisen kiintynyt lapseemme, lisäksi hänelle oli hoitopalkkio ja kulukorvaukset merkittävä, sillä hetkellä ainoa, tulo. Seurasi repivä riita, jossa sijaishuoltaja osoitti ammattitaidottomuutensa. Minä ja mieheni vanhempina jouduimme kokemaan, että sosiaalitoimisto epäili lähtökohtaisesti meitä vanhempina, vaikka tässä meidän tapauksessa meidän perheemme oli ehjempi kuin sijaiskoti. Se oli painajaista, jollaiseen en haluaisi kenenkään joutuvan. Ja kysymys oli vain avohuollon sijoituksesta, jonka pitäisi olla vapaaehtoinen! Miten rankkaa täytyykään olla vanhemmilla, joiden lapsi on viety pakolla!