Tutkintapyyntö Kilpailuvirastolle SKL ry:n toiminnasta

Vieras

/ #119 Pennunostaja

28.11.2011 11:43

Pari vuotta sitten olin ostamassa ensimmäistä koiraani kokeneelta kasvattajalta. Kasvattaja ehdotti, että vaikka maksan koirasta täyden hinnan, hän mielellään pitäisi koiraan elinikäisen jalostuskäyttöoikeuden, koska koira vaikutti hänestä lupaavalta. Hän oli jo valmiin kauppakirjankin tehnyt tällä sapluunalla. Onneksi mukanani ollut kaveri esti minua allekirjoittamasta paperia ja sanoi, että tuo on aivan kohtuuton sopimus. Entä jos haluaisinkin joskus tulevaisuudessa ruveta kasvattajaksi? Ensin kasvattaja ei meinannut suostua antamaan pentua minulle mukaan. Hänen mielestään tällainen sopimus on ihan normaali ja tavallinen käytäntö. Onneksi mukanani ollut ihminen puolusti minua ja sanoi, että koiran kaupasta on sähköpostitse käyty keskustelu ja asia on kaikin puolin selvä. Tällaisista erityisehdoista olisi pitänyt sopia etukäteen, ei silloin kun pentua ollaan hakemassa. Uusi kauppakirja laadittiin paikan päällä (Kennelliiton lomakkeelle).

Näitä tällaisia tapauksia ymmärtääkseni Kennelliitossa pyritään estämään. Minusta se on hyvä! Ei jokainen uusi koiranomistaja välttämättä tiedä, mikä on normaali käytäntö. Yhtään kertaa ei kasvattajaa ole tuon jälkeen kiinnostanut mitä koiralle kuuluu...