Vakuutuslääkärit on asetettava totuusvelvoitteen piiriin

Vieras

/ #594

11.09.2016 04:39

Vakuutuslääkärin lausunnon vuoksi minulta on evätty työtapaturman jälkeinen päiväraha ja mahdollisuus jatkotutkimuksiin. Polvivamman laatu selviäisi vain magneettikuvantamisella, johon minulla ei ole rahaa. Vakuutusyhtiöt eivät ole myöntäneet minulle sairauskuluvakuutusta sen jälkeen, kun selästäni löytyi v. -12 syöpäkasvain (joka saatiin hoidettua hienosti!). Työterveyshuollon johtavan lääkärin lausunnot on vakuutusyhtiön toimesta kuin tuuleen heitetty. Muuta ei ollut enää tehtävissä kuin jatkaa tutkimuksia julkisella puolella, mikä pitkittää vamman laadun ja kuntoutuksen selvittämistä. Työtapaturmasta on jo tässä vaiheessa kulunut niin pitkä aika (5 kk), että vakuutusyhtiö tulee eväämään kaiken korvaamisen vedoten siihen, että kaikki löydökset ovat "vanhan vamman jälkitilaa". Ranteeni rikkoutui 3,5 vuotta sitten työtapaturmassa. Julkisella puolella saan leikkaushoidon vasta nyt. Olen tehnyt rikkoutuneella ranteella töitä koko tämän ajan. Vakuutusyhtiö ei korvaa mennyttä 4 kk:n (polvivammasta johtuvaa) eikä tulevaa pitkää sairaslomaa (ranneleikkauksesta johtuvaa), koska kyseessä on "jälkitila, eikä voida enää todistaa, että ranne olisi rikkoutunut juuri tuossa työtapaturmassa 3,5 vuotta sitten". Samassa tapaturmassa 3,5 v sitten repeytyivät reisilihas ja SI-hermojuuri irti. Opettelin kävelemään uudelleen, ja tapaturmasta jäi pysyvä haitta. Tällä hetkellä jäljellä on enää 1 terve raaja, vasen käsi (olen oikeakätinen, mutta opetellut vasenkätiseksi oikean käden kipujen vuoksi). Vakuutusyhtiö ei korvaa "ylimmässä viisaudessaan" enää mitään. Mutta taistelen itseni työkuntoon takaisin, koska rakastan työtäni! Näen itseni lastenhoitotyössä jo ensi vuoden alussa, ja sitä tahtoa eivät vakuutusyhtiön lääkärit minulta saa pois, vaikka toimeentuloni ovatkin evänneet. Sosiaalitoimisto ja Kela lupasivat auttaa, koska olen yksinhuoltaja, ja 3 nuoren opiskelijan äiti. Vaikka julkinen terveydenhuolto on paljon hitaampaa kuin yksityinen, luotan siihen, että 2 vuoden kuluttua minulla on 1 terve raaja, 1:n raajan vähäinen haitta ja 2 hyvin korjattua raajaa.