Kieltäkää kasvissyönti

ex lihansyöjä

/ #117 Maailmassa on muitakin kuin sinä

21.10.2011 12:22

Eläinten kasvatus tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin liikenne.

Hiilidioksidipäästöt ovat 10 kertaiset kun vertaa kasvisproteiinia. Kasvikset syödään kahteen kertaan: eläin ensin sitten ihminen. Lihan tuottamiseen kuuluu laitoksien ylläpitokulut mm. lämmitys, itse toimitilat. Eläimet tuottavat kasvihuonepäästöjä.

Tehotuotanto on eettiisesti väärin. Esim broilereita kasvatetaan neliömetrillä 23kpl, pimeää jaksoa ei käytetä, jotta syöttäminen olisi jatkuvaa. Nykyinen brolilerihybridi mitä käytetään kasvaa normaalia kanaa 2 kertaa nopeammin eikä ole terve. Viiden kasvatusviikon aikana 3% broilereista lähinnä untuvikkojen nälkäkuolemiin sekä sydänsairauksiin.

Sika on koiraankin viisaampi eläin ja tietää oman vuoronsa tulla teuraaksi. Jonossa kulkee 300 eläintä tunnissa ja sika näkee lajikumppaniensa tainnutuksen ja haistaa veren. Se lisää sian pelokkuutta. Tämä pätee myös muihin tuotantoeläimiin.

Lihansyönti ei ole länsimaissa välttämättömyys, eikä edes terveellisen ruokavalion pohja. Itse syön kalaa, maitotuotteita ja munia eikä ole proteiinin saannissa mitään ongelmia. Harrastan kuntosalilla käyntiä eikä paino tai tulokset ole tippuneet ollenkaan. Aikaisemmin olin lihansyöjä ja nyt voin vähintään yhtä hyvin. Ruoan jälkeen ei vaan enää tule ähkyä tai huonoa oloa.

Mielestäni lihansyöjistä löytyy kolmea eri tyyppiä: Ihmisiä jotka eivät ole perehtynyt tarpeeksi tehotuotannon vaikutuksiin, jotta vaihtaisivat kasvissyöntiin. Sitten on niitä joilla ei ole itsekuria ym. ”tiedän ettei asiat ole hyvin, mutta liha on niin hyvää” . Sitten on ihmiset joita ei kiinnosta. Viimeisellä ryhmällä puuttuu empatia eläimiä kohtaa ja todennäköisesti myös ihmisiä kohtaan.

Kasvisruokaa tai ihan mitä muuta hyvää attetta vastaa kuulee usein sanottavan ettei meidän pienellä maalla ole vaikutusta kokonaiskuvaan tai että se tuotanto viedään Kiinaan missä asiat on vielä huonommin. Hauska esimerkki tästä olisi esim. lapsityövoimalla on paremmat oltavat täällä suomessa kuin Kiinassa... Jonkun on aina näytettävä esimerkkiä, jotta asenteet saadaan muuttumaan.