Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

MitenTässäKäy

/ #1577 ELÄKKEENSAAJAN ASUMISTUEN LEIKKAUS JA TOIMEENTULOTUEN SIIRTYMINEN KELALLE

02.08.2015 22:34

Minä olen sairaseläkkeellä vaikean tuki ja liikuntaelin sairauden vuoksi. Eläkkeen määrä on työeläkkeen ja kansaneläkkeen kanssa 738e.

Asun tilavassa asunnossa joka on suunnattu liikuntarajoitteisille ja hengitystiesairauksista, kuten astmasta kärsiville. Joudun vaihtamaan samassa taloyhtiössä olevaan alakertaan koska kantaminen portaita yläkertaan on raskasta. Talossa ei hissiä.

Vuokra on kaikkineen noin 600e ja asumistuen jälkeen omavastuu on 200e joten eläkkeestä jää 500e kaikkiin menoihinja elämiseen. Lääkekulut ovat suuret ja jodunn väliillä hakemaan toimeentulotukea ja sosiaalivirastossa on riittänyt ymmärtämystä ja tukea.

Mutta nyt kun asumistukea leikataan tuloni putoavat 157e eli joudun olemaan toimeentulotuen varassa loppuelämäni. Vaikean sairauden vuoksi olen saanut tarvittaessa harkinnanvaraista tukea.

Mutta 2017 toimeentulotuki menee kelalle. Sieltä saa vain perustoimeentulotuen , harkinnanvarainen tuki taas säilyy sosiaalivirastossa, joten byrokratia pahenee koska saadakseen harkinnanvaraista tukea pitää sitä ennen hakea kelalta perustoimeentulotukea. Toinen asia on se että kelalta puuttuun se ymmärtämys mikä löytyy sosiaalitoimistosta, jossa asiakkaan tilanne tarkastellaan yksilöllisesti. Eli kela ei huomioi kokonaistilannetta.

Luin otteen tulevasta toimeentulolakiuudistuksesta ja siinä mm. pyritään ohjaamaan asiakkaat halvimpiin mahdollisiin asuntoihin, mutta miten vaikeasti sairaat ihmiset?? Entä ikäihmiset, jotka ovat jopa vuosikymmeniä asuneet samassa asunnossa.

Voi vain kuvitella miten peloissaan sairaat ja ikäihmiset ovat. Pahimmassa hädässä olevilta ihmisiltä poistetaan turvaverkot ja tuki, kaksi suurta muutosta, jotka vaikeuttaa entisestään jo muutenkin vaikeassa asemassa olevien ihmisten elämää. Sanotaan että jos on sairas niin pitäisi kuitenkin yrittää olla positiivinen ja pysyä mukana elämässä, mutta miten se on mahdollista niille jotka joutuvat elämään toimeentulotuen suuruisella summaklla loppuikänsä ja osa jopa 300 eurolla. Vanhukset ja sairaat joutuvat ulos yhteiskunnasta.