Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Nuorehkö sairaseläkeläinen

/ #1554

31.07.2015 11:02

Mistä niitä edullisia asuntoja saa? Tampereella on kaupungilla vapaana yksi asunto (kaksio, lähes 750e) ja VTS:llä alle 700e (kaikki yli 620e + vesimaksu 40e/kk päälle) asuntoja 4. Esim. sellaisen jolla ei ole luottotietoja, on mahdoton muuttaa. Mistä saa 3 kk takuut, mitä esim. VVO luottotiedottomalta pyytää (sossusta saa korkeintaan 1 kk takuun)? 

En pysty sairauksieni ja vammojeni vuoksi juurikaan liikkumaan ulkona (kävely erittäin vaikeaa), koska bussilla kulkeminen maksaa, joten tulisin hulluksi jossain pienessä yksiössä (nyt 41m2 kaksio). Ystäviä ei ole omalla paikkakunnalla ainottakaan, harrastuksia ei ole rahan takia ole. Lääkkeitä joutuu nyt jo joinain kuukausina säännöstelemään alle määrätyn, että selviää seuraavaan eläkkeeseen saakka. Menetän uudistuksessa n. 130e/kk, joka vastaa suunnilleen kuukauden ruokarahaani. 

Olin pitkään työkyvyttömänä työnhakijana ja toimeentulotukiasiakkaana, kun odottelin eläkepäätöksiä. Kolme vuotta lähetin joka kuukausi selonteon mihin olin vähät euroni olen laittanut. Tuona aikana en ostanut (alusvaatteita lukuunottamatta) ainottakaan uutta vaatetta tai kenkiä. Mahdollisuutta ei yksinkertaisesti ollut. Tätäkö siis on koko loppu elämäni?