Adressi Israelin tueksi!

Tärkeää.....

/ #1001 EXODUKSEN TOTEUTUMINEN NYKYAIKANA

22.09.2011 23:12

Tämä tarkastelu liittyy esitelmääni eräässä Israel –tilaisuudessa. Pääpaino esityksessä on tuoda esille niitä Raamatun kohtia, joissa puhutaan Israelille annetuista lupauksista maasta ja asumisoikeuden ehdoista. Samoin tutkistelussa nähdään, kuinka Jumalan lupaukset ovat toteutuneet ja tulevat toteutumaan. Maan asuttaminen niinkuin sieltä karkottaminenkin tapahtuivat aivan kuten Jumala oli siitä kansallensa ilmoittanut. Nyt toteutuu myös lopunajan lupaukset kansan palaamisesta.

Laajemmin näitä asioita olen käsitellyt Suomen Karmel –yhdistyksen kustantamassa kirjassani "Israel – ajanmerkki".

Kenelle Israelin maa-alue kuuluu?

Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." (1 Moos. 12:1-3).

Aabraham kutsutaan isänsä maasta ja kodista maahan, jonka Jumala on hänelle valinnut ja missä hänestä polveutuu suuri kansa. Jo tähän kutsuun liittyy lupaus siunauksesta kaikille, jotka tuota kansaa siunaavat. Kun Aabraham totteli Jumalan kutsua, Jumala osoitti hänelle luvatun maan. Silloin Herra ilmestyi Abramille ja sanoi: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan." Niin hän rakensi sinne alttarin Herralle, joka oli hänelle ilmestynyt. (1 Moos. 12:7).

Tämä luvattu maa oli Kanaaninmaa. Tätä maata Jumala kuvaa Aabrahamille näin: Ja Herra sanoi Abramille, sen jälkeen kuin Loot oli hänestä eronnut: "Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen. Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi. Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin maan tomun. Jos voidaan lukea maan tomu, niin voidaan lukea myöskin sinun jälkeläisesi. (1 Moos. 13:14-16). Maa ulottui silmänkantamattomiin joka suuntaan. Huomattavaa tässä on, että myös alue, jonka Loot oli itselleen valinnut, kuului Aabrahamille ja hänen jälkeläisilleen

Ensimmäinen alueen rajojen määritys

Sinä päivänä Herra teki Abramin kanssa liiton, sanoen: "Sinun jälkeläisillesi minä annan tämän maan, Egyptin virrasta aina suureen virtaan, Eufrat-virtaan saakka: (1 Moos. 15:18). Tätä ennen Jumala oli jo Aabrahamille ilmoittanut, että kansa joutuu 400 -vuodeksi muukalaisiksi ja asumaan sorrettuina vieraalla maalla. (1 Moos. 15:13-16) Myöhemmin alue laajeni käsittämään myös Lootin ja Eesaun jälkeläisille annetut alueet Jordanlaakson itäpuolelta. Siitä kertoo mm. Obadjan kirja, sekä Sefanja 2:8-10.

Entäs sitten Gazan alue. Siitäkin kertoo Sefanjan 2. luvun jakeet 4-6. Jakeessa 7 alue luvataan Juudan heimon jäännökselle. Ja rannikko joutuu Juudan heimon jäännökselle. Siellä he laiduntavat; Askelonin huoneisiin he asettuvat makaamaan illoin. Sillä Herra, heidän Jumalansa, on pitävä heistä huolen ja kääntävä heidän kohtalonsa.

Jumala määrää kansojen rajat.

Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset, silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan. Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa. (5 Moos. 32:8,9). Uudessa raamatunkäännöksessä 8. jakeen loppu on muodossa "hän määräsi kansojen asuinsijat ja kullekin oman jumalan". Vaikka alaviitteessä onkin asiaa selvitetty, on silti ihmeellistä, miten tällainen sanamuoto on otettu muistaen, että Jumala kaikkialla korostaa, että ei ole muita jumalia hänen rinnallaan. Kun kysymys on myös maan jakamisesta Israelin sukukuntien kesken, ei käännös ole senkään perusteella hyväksyttävissä.

Myös Apostolienteoissa puhutaan rajojen määräämisestä. Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, (Apt. 17:26).

Miksi israelilaiset karkotettiin luvatusta maasta?

Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille annetuissa lupauksissa ei ollut ehtoja. Sen sijaan, kun Jumala puhui Moosekselle luvatusta maasta, sen omistukseen liittyi ehto. Sillä jos te pidätte kaikki nämä käskyt, jotka minä teille annan, ja seuraatte niitä, niin että rakastatte Herraa, teidän Jumalaanne, ja aina vaellatte hänen teitänsä ja riiputte hänessä kiinni, niin Herra karkoittaa kaikki nämä kansat teidän tieltänne, ja te laskette valtanne alle kansoja, jotka ovat teitä suuremmat ja väkevämmät. Mihin paikkaan te jalkanne astutte, se on oleva teidän. Erämaasta ja Libanonista, virrasta, Eufrat-virrasta, aina Länsimereen saakka on teidän alueenne ulottuva. (5 Moos. 11:22-24). Tämä ehto pysyi myös Joosuan ja myöhemmin profeettojen kautta annetuissa lupauksissa. Olenkin joissakin yhteyksissä puhunut näistä lupausten liittona ja ehtoliittona.

Kun israelilaiset luopuivat isiensä Jumalasta ja alkoivat palvoa ja kumartaa epäjumalia, Jumala karkotti heidät kaikkien kansojen joukkoon. Kuitenkin hän antoi lupaukset, että hän vielä palauttaa kansansa perintöosalleen. Vielä on siis "exoduksen" aika.

Paluu luvatulle maalle toteutuu

Ensimmäinen exodus oli, kun Jumala toi kansansa Egyptin orjuudesta luvatulle maalle. Toinen Exodus oli, kun kansa palasi 70 -vuoden pakkosiirtolaisuudesta. Kolmas exodus on nyt menossa. Se alkoi 1800- ja 1900 -luvuilla ja jatkuu edelleen. Usein kuulee ihmeteltävän, kuinka juutalaiset muuttavat Israeliin, vaikka siellä on niin levotonta. Ehkä Jumalan sana antaa siihen vastauksen. Ainakin kannattaa tutkia exodusta siinä valossa. Exoduksen erään lähtökohdan löydämme Jeremian kirjan 16 luvusta Sentähden, katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin ei enää sanota: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset Egyptin maasta', vaan: 'Niin totta kuin Herra elää, joka johdatti israelilaiset pohjoisesta maasta ja kaikista muista maista, joihin hän oli heidät karkoittanut.' Sillä minä palautan heidät heidän omaan maahansa, jonka minä annoin heidän isillensä. Katso, minä käsken tulemaan monta kalastajaa, sanoo Herra, ja ne heitä kalastavat, ja sen jälkeen minä käsken tulemaan monta metsästäjää, ja ne heitä metsästävät kaikilta vuorilta ja kaikilta kukkuloilta ja kallioiden rotkoista. (Jes. 16:14-16).

Paluu perustuu Jumalan lupauksiin.

Hän tekee sen pyhän nimensä tähden, ei siksi, että kansa olisi tehnyt parannuksen....

Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin. Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä. --- En minä teidän tähtenne sitä tee, sanoo Herra, Herra: se olkoon teille tiettävä. Hävetkää ja tuntekaa häpeätä vaelluksenne tähden, te Israelin heimo. (Hes. 32:22-23, 32). .....ja koska hän rakastaa kansaansa.

Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota; jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta. Sillä minä olen Herra, sinun Jumalasi, Israelin Pyhä, sinun vapahtajasi: minä annan sinun lunnaiksesi Egyptin, sinun sijastasi Etiopian ja Seban. Koska sinä olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen ja koska minä sinua rakastan, annan minä ihmisiä sinun sijastasi ja kansakuntia sinun hengestäsi. (Jes. 43:1-4).

2. Herra toteuttaa lupauksensa. Tarkastelemme tähän liittyen eräitä Raamatun kohtia. Ensin Hesekiel

Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne. --- Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne. Minä vapahdan teidät kaikista saastaisuuksistanne. Ja minä kutsun esiin viljan ja teen sen runsaaksi enkä anna teille nälänhätää. Minä teen runsaaksi puitten hedelmän ja pellon sadon, niin ettette enää joudu kärsimään kansojen seassa herjausta nälän takia. Niin te muistatte huonon vaelluksenne ja tekonne, jotka eivät olleet hyvät, ja teitä kyllästyttää oma itsenne rikostenne ja kauhistustenne tähden. (Hes. 32:24, 28-31).

Tässä todetaan, että

- Jumala ottaa kansansa jäsenet pois pakanamaista, kokoaa heidät kaikista maista

- tuo heidät heidän omaan maahansa

- vapahtaa heidät kaikista saastaisuuksista

- enää ei tule nälänhätää, myöskin hedelmäpuut antavat satonsa. Kansojen herjaus tältä osin loppuu

- kansa oppii näkemään vaelluksensa ja tekonsa, joka johti karkotukseen

Sitten Jesaja

Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan. Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä - kaikki, jotka ovat otetut minun nimiini ja jotka minä olen kunniakseni luonut, jotka minä olen valmistanut ja tehnyt. Tuo esiin sokea kansa, jolla kuitenkin on silmät, ja kuurot, joilla kuitenkin on korvat. (Jes. 43:5-8). Samoin Katso heitä, he tulevat kaukaa! Katso, nuo pohjoisesta, nuo lännestä, nuo Siinimin maalta! (Jes. 49:12).

Myös Jesajan kautta Jumala vakuuttaa

- kansan ei tule pelätä, sillä Herra itse on heidän kanssaan

- hän itse tuo kansansa kaikkialta maailmasta, kaikilta ilmansuunnilta. Kiina on saanut aivan erikoismaininnan

- niin pohjoinen kuin eteläkin saa määräyksen antaa ja tuoda Jumalan omaisuuskansan , kaikki, jotka hän on ottanut nimiinsä, kunniakseen luonut, valmistanut ja tehnyt.

- kuitenkin tuo kansa on vielä sokea, jolla kuitenkin on silmät ja kuuro, jolla kuitenkin on korvat. Tämäkin on totta muuttajien osalta. He eivät useinkaan todellakaan tiedä, miksi he muuttavat. Heillä on vain sydämessä ajatus paluusta. "Ensi vuonna Jerusalemissa"!

Sitten esimerkki Jeremiaan kirjasta. Palatkaa takaisin, te luopuneet lapset, sanoo Herra, sillä minä olen ottanut teidät omikseni, ja minä noudan teidät, yhden ainoankin kaupungista ja kaksi sukukunnasta, ja tuon teidät Siioniin. (Jer. 3:14).

Jae osoittaa, että karkotukseen ei jää yhtäkään, vaan kaikki juutalaiset palaavat perintöosallensa. Jae 18 taas osoittaa, että myös muut sukukunnat kuin Juudan sukukunta palaavat. Niinä päivinä on Juudan heimo kulkeva Israelin heimon kanssa, ja he tulevat yhdessä pohjoisesta maasta siihen maahan, jonka minä annoin teidän isillenne perinnöksi. (Jer. 3:18).

3. Miten heidät tuodaan?

Minä teen kaikki vuoreni teiksi, ja minun valtatieni kulkevat korkealla. (Jes. 49:11). Tuskin Jesajan aikana tunnettiin lentokuljetuksia, silti hän puhuu ilmojen kautta kulkevista teistä. Nosta silmäsi, katso ympärillesi: kaikki nämä ovat kokoontuneet, tulevat sinun tykösi; sinun poikasi tulevat kaukaa, sinun tyttäriäsi kainalossa kannetaan. Silloin sinä saat sen nähdä, ja sinä loistat ilosta, sinun sydämesi sykkii ja avartuu, kun meren aarteet kääntyvät sinun tykösi, kansojen rikkaudet tulevat sinulle. --- Keitä ovat nuo, jotka lentävät niinkuin pilvet ja niinkuin kyyhkyset lakkoihinsa? Merensaaret odottavat minua, ja etumaisina tulevat Tarsiin-laivat tuodakseen sinun lapsesi kaukaa; hopeansa ja kultansa heillä on mukanansa Herran, sinun Jumalasi, nimelle, Israelin Pyhälle, sillä hän kirkastaa sinut. (Jes. 60:4-5, 8-9).

Nämä kaksi Raamatun paikkaa jo antavat hyvän kuvan, miten juutalaiset palaavat perintöosallensa

- valtatiet kulkevat korkealla. Mitä se on muuta kuin ilmasilta. Sitä osoittaa myös se, että he "lentävät kuin pilvet ja niinkuin kyyhkyset lakkoihinsa". Näin toteutui mm. valtava yhden yön ilmasilta Etiopiasta. Sama toteutuu myös Suomen kautta muuttaville

- meritie on toinen tapa. Sitä käytettiin varsinkin maailmansotien välisenä aikana ja toisen maailmansodan jälkeen. Moni laiva kuitenkin käännytettiin takaisin tai upotettiin. Varsinkin englantilaiset tekivät tätä, vaikka heidän tehtäväkseen oli annettu perustaa juutalainen valtio alueella ja kaikin tavoin edesauttaa kansan muuttoa sinne.

- he eivät muuttaneet tyhjin käsin. Poikkeuksiakin on erinäisistä syistä ja eri aikoina ollut. Kun muutto tapahtui vainojen takia, myös omaisuus jäi lähtömaahan.

Profeetta näkee myös jo sen, että maahanmuuttajilla on avustajia, "tyttäriäsi kainalossa kannetaan". Tästä puhuu Jesaja myös seuraavasti. Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä nostan käteni kansakuntien puoleen, kohotan lippuni kansoja kohti, niin he tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään. (Jes. 49:22).

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…