Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Marja-Leena Kuronen
Helsinki

/ #38 Re: joo kyllä pisti taas tääkin vastaus vihaksi

11.07.2015 08:26

#12: leena - joo kyllä pisti taas tääkin vastaus vihaksi 

Vertaaminen opiskelijaan on todellinen rimanalitus. Itse olen maksanut oman opiskeluni lukiosta lähtien tehden töitä ja ottamalla lainaa ja asumalla kotona 40 kilometrin päässä koulusta ja yliopistosta. Matkoihin kului paljon, mutta toisaalta muut kulut jaoin vanhempieni kanssa. Sitten jouduin sairaseläkkeelle jo 54-vuotiaana.  Edelleenkin teen vointini mukaan jonkin verran etätöitä.  Olen tullut joten kuten toimeen, kun olen saanut asuntotukea 180e/kk.  Lääkekuluni ovat yli 50 euroa/kk ja ensi vuonnahan ne nousevat taas muutoksen mukana.  Helsingissä on Kelan hyväksymä vuokra 508/kk, sillä ei vaan saa valitettavasti edes kaupungin asuntoa vuokrattua.  Asumistukeni tulee putoamaan 120 euroa eli koko summa täytyy vähentää ruuasta ja kotiavun ostamisesta. Maatalouden harjoittajat eivät ymmärrä tätä asumisongelmaa lainkaan, koska heillä on katto pään päällä ja heidän asuntonsa korjauskulut ovat osittain vähennyskelpoisia. Kyllä tilanne on vain niin, että siitä Suomen EU-tukien päälle maksamasta maataloustuesta voi aivan helposti leikata, eikös se olisi sitä yhteiskuntasopimusta, kun kaikkien piti osallistua.