Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

epätoivoinen

/ #1276

11.07.2015 04:20

Olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä eli kuntoutustuella mielenterveyssyistä jo 11. vuotta, tuloina täysi kansaneläke ja takuueläke, eli n. 746 e/ kk. Pieniä lisätuloja saan satunnaisesti yrityksestäni, jonka olen perustanut lähinnä mielenterveyteni vuoksi, harrastuksena - tähän asti yritys on tuottanut tappiota. Olen ns. nuori eläkeläinen, jollaisia ei varmaan ole ajateltu uusia päätöksiä tehdessä ollenkaan.

En pysty asumaan kerrostalossa mielenterveysongelmieni vuoksi, mutta minulla on vanhempieni ansiosta mahdollisuus asua vuokralla pienessä omakotitalossa - vuokra ilman vesi-, lämmitys- ja sähkökuluja on varsin kohtuullinen 470 e/kk. Eläkkeensaajan asumistuki asuntoon on n. 340 e. Olen jotenkuten selvinnyt asumiskustannuksista tähän asti, mutta talvella sähkölaskut ovat kyllä huimia. 

Jos joudun yleiselle asumistuelle, asumistukeni määrä laskee n. 80 eurolla kuussa. Selviämiseni etenkin talvikuukausina on jo nyt hankalaa, mutta jos tuki pienenee, lähes mahdotonta. Toisin kuin opiskelijat, en voi mennä töihin hankkimaan lisätuloja. Jos en koe ihmeparantumista, minulla ei myöskään ole toivoa paremmista tuloista tulevaisuudessa. Koen tilanteen äärimmäisen ahdistavana, mikä ei ainakaan edistä kuntoutumistani. Olisi kiinnostavaa kuulla, miten päättäjät ovat ajatelleet minunkaltaiseni tapauksen selviävän tuen heikentämisestä.