Eläkkeensaajan asumistukea ei saa laskea yleisen asumistuen tasolle

Asumistuki / toimeentulotuki

/ #1181 Asumistuki / toimeentulotuki

02.07.2015 17:21

#1179: -  

Täällä ei ole keskuslämmitystä, ja niinpä sossu huomioi sähkölaskusta vain 35%:a. Talvella kun tulee 200 euron lasku, niin jää itselle maksettavaa noin 140 euroa. Sähkölaskusta 65%:a lasketaan asumiskustannukseen sisältyviin kuluihin, eli siihen 570 euroon. Vuokrani on vesilaskuineen 575 euroa rivari-kaksiosta. Keskuslämmitysasunnossa saa asua 570 euron asunnossa ja saa täyden korvauksen sähkölaskusta (ja ilmaisen lämmityksen). Sähkölämmitystalojen vuokrat on samoja kuin keskuslämmitystalossakin. Mutta 65%:a pitää maksaa itse. Minusta se on todella väärin! 

Ja tosiaankin tuo asumsituki laskee noin 130 euroa ensi vuodesta lähtien lisäksi. Sossu luultavasti hyvittää sen vajaan osan. Arvelen sossun leikanneet sähkölaskukuluja tuon uudistuksen takia, koska heidän menot nousee sen myötä. Enemmän minua ahdistaa sossun menetelmät. Jos saisin saman asumistuen niin kuin ennenkin Kelasta, niin saisin enemmän kuin sossu tulee hyväksymään jatkossa. Minulla olisi silloin 75 euroa ylijäämää, eli enemmän kuin se 35%:a sähkölaskusta. Jos siis eläkeläisen asumistuki pysyy ennallaan ja toimeentulotuki laskee ilmoitetusti, niin ei enää ole kannattavaa hakea toimeentulotukea (koska tuloni on yli normin sen 35:%:n kanssa).  

Tulen joka tapaulsessa häviämään. Mutta en aio muuttaa pois tästä asunnosta. Koska tämä on paras asuntoni tähän mennessä, vaikka paikkakunta onkin hyödytön minulle. Miksi muuttaisin huonompaan ja ahtaampaan? Olen asunut 23 vuoden ajan vähintään kaksiossa. En voisi kuvitella asuvani pienemmässä. Asuminen on korvaamatonta.

Minulla on erityisherkkyys ja en siksi sovellut mihinkään loukkoon, jossa kuulisin naapureiden ääniä, haistaisen heidän hajujaan. Se on tosi ahdistavaa. Erityisherkkyyteni takia tarvitse tilavan asunnon, oman pihan, rauhallisen naapuruston ja puhtaan ilman. Minä tarvitse myös rauhan, että voin nukkua milloin tahansa, koska en kykene elämään aikataulun mukaan.

Olen toivonnut että ei tarvitsisi enää käydä hakemassa toimeentulotukea. Olen todella pettynyt, kun sen tarve vain kasvaa. Olen ollut toimeentulotuella siitä asti kun muutin tähän asuntoon (sähkölaskujen takia).  

Joka tapauksessa näiden leikkausten takia, joudun päästämään pari kulutusluotto ulosottoon, koska sen verran vähemmän saan tukia, kuin niitä lyhentelisin. Kun päästän ne ulosottoon, minulle jää edelleen saman verran käyttörahaa kuin ennenkin. Uskon että monet joutuvat myös päästämään itsensä ulosottoon tämän takia. Ulosmittaukseen joutuminen taas haittaa asunnonhakua tulevaisuudessa. Kuitenkin ulosottoon joutuminen helpottaa omaa taloudellista tilannetta. Niitä kun ei voi periä minimi tuloista. Ulosottokin kerryttää luultavasti valtion velkaa.